عمران خان، جهان و آمریکا را به تماس نزدیک با طالبان ترغیب کرد

«طالبان نیز باید برای ایجاد دولت فراگیر اقدام کند، به حقوق بشر و حقوق زنان احترام بگذارد و به تروریست‌های بین‌المللی اجازه ندهد که در خاک افغانستان پناه بگیرند»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از همه کشورها و سازمان‌های منطقه و جهان درخواست کرد برای کمک به مردم افغانستان اقدام فوری انجام دهند - OIC_OCI

هفدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، امروز یک‌شنبه ۲۸ آذر، با ابتکار عربستان سعودی و با میزبانی پاکستان، در اسلام‌آباد برگزار شد. در این نشست عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با نگرانی از وقوع فاجعه بشری در افغانستان، جهان و به‌ویژه ایالات‌متحده آمریکا را به تماس نزدیک با طالبان ترغیب کرد.

هیئت‌های ۷۰ کشور جهان ازجمله ۲۰ وزیر خارجه، ده‌ها معاون وزرای خارجه، نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه، چین، رئیس بانک توسعه اسلامی و معاون سازمان ملل متحد در هفدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد حضور دارند. در این نشست مولوی امیر‌خان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان نیز شرکت کرده است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که از نخستین سخنرانان نشست بود، با اضطراری خواندن اوضاع افغانستان، از همه کشورها و سازمان‌های منطقه و جهان درخواست کرد برای کمک به مردم افغانستان اقدام فوری انجام دهند. عمران خان گفت: «هیچ کشوری مانند افغانستان، از فقر و جنگ مداوم رنج نبرده است.» نخست‌وزیر پاکستان افزود، هرچند ۵۰ درصد مردم افغانستان پیش از فروپاشی «دولت فاسد» آن کشور نیز زیر خط  فقر بودند، اما با فروپاشی دولت پیشین، مسدود شدن ذخایر پولی، اعمال تحریم‌ها و قطع شدن حمایت‌های مالی جهانی، بحران بشری در آن کشور تشدید شد. عمران خان افزود: «هر کشوری که با این اتفاقات مواجه شود، سقوط می‌کند.»

عمران خان با هشدار این‌که اگر جهان برای یاری رساندن به مردم افغانستان اقدام فوری نکند، فاجعه بشری در آن کشور اتفاق می‌افتد، گفت: «از جهان و به‌ویژه از ایالات‌متحده آمریکا می‌خواهم که رابطه و تماس نزدیک با طالبان برقرار کنند. این تماس نه برای طالبان، بلکه برای ۴۰ میلیون انسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند ضروری است.» نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد که برقراری تماس با طالبان و ارائه کمک به مردم افغانستان باید فوری انجام شود، چون همین حالا نیز برای این اقدام دیر شده است. عمران خان اذعان داشت که طالبان نیز باید برای ایجاد دولت فراگیر اقدام کند، به حقوق بشر و حقوق زنان احترام بگذارد و به تروریست‌های بین‌المللی اجازه ندهد که در خاک افغانستان پناه بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر پاکستان ادعا کرد که در نخستین ملاقات با وزیر خارجه طالبان، او تعهد داده است که طالبان توقعات جهان را در‌زمینه رعایت حقوق بشر، رعایت حقوق زنان و ایجاد دولت فراگیر را نادیده نمی‌گیرد و در این زمینه اقدام خواهد کرد. بااین‌حال، عمران خان گفت، برداشت از مسائلی همچون حقوق بشر و حقوق زنان، در میان جوامع متفاوت است. او طالبان را یک گروه بر‌خواسته از قوم پشتون دانست و گفت: «فرهنگی که در خیبر پختون‌خواه پاکستان حاکم است، در افغانستان نیز حاکم است، چون هر دو جامعه پیرو یک نوع فرهنگ‌اند و طالبان نیز زاده همین جامعه پشتون است.» نخست‌وزیر پاکستان، خطاب به کشورهای جهان گفت: «وقتی در مورد حقوق بشر و حقوق زنان حرف می‌زنیم، باید حساسیت‌های فرهنگی را در نظر بگیریم. این مسائل در هر جامعه‌ای به‌گونه متفاوتی مطرح است.»

عمران خان در بخش دیگری از سخنانش و با تاکید بر همکاری و تعامل کشورهای جهان با طالبان گفت، اگر دولت طالبان در افغانستان دچار بی‌ثباتی شود و جهان برای کمک به افغانستان دیر اقدام کند، خطر تروریسم و به‌ویژه داعش خراسان جدی‌تر می‌شود. او داعش خراسان را یک تهدید جدی برای پاکستان خواند و ادعا کرد که پاکستان از ناامنی و بی‌ثباتی مداوم در افغانستان آسیب‌دیده است.

در بخش دیگری از نشست مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل، در مورد بحران بشری در افغانستان و نیاز به اقدام فوری برای جلوگیری از فاجعه بشری سخنرانی کرد. معاون دبیر کل سازمان ملل گفت: «۲۳ میلیون انسان در افغانستان از گرسنگی رنج می‌برند و اقتصاد، تجارت، نظام بانکی و سیستم مالی آسیب جدی دیده است و جلوگیری از بحران بشری و فروپاشی نظام مالی، نیاز به اقدام فوری دارد.» مارتین گریفیث، با ذکر این‌که هنوز فرصت اقدام و پیشگیری از فاجعه در افغانستان وجود دارد، افزود: «بحران در افغانستان گسترده و عظیم است و برای کمک به مردم افغانستان، سازمان ملل در کنار شماست.» او از اقدام سازمان همکاری‌های اسلامی برای برگزاری نشست فوق‌العاده برای جستجوی راه‌حل‌های کمک به مردم افغانستان قدردانی کرد.

فیصل بن ریحان، وزیر خارجه عربستان سعودی که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی را به عهده دارد، در سخنانی از حمایت شاه عربستان سعودی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اطمینان داد و گفت: «بحران اقتصادی در افغانستان در کنار ایجاد رنج برای مردم افغانستان، پیامدهای منفی امنیتی بر صلح و ثبات در منطقه و جهان نیز خواهد داشت.» وزیر خارجه عربستان سعودی از شرکت‌کنندگان نشست خواست تا از فروپاشی اقتصادی در افغانستان جلوگیری کنند، چون فروپاشی نظام مالی افغانستان، بحران را عمیق‌تر می‌کند.

حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی، محمد بن سلیمان الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و نمایندگان چند کشور دیگر نیز با سخنرانی در هفدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، بر ضرورت اقدام فوری برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان تاکید کردند.

حسین ابراهیم طاها گفت: باید یک‌ راه‌حل سیاسی پایدار برای حل بحران افغانستان جستجو کرد. او همچنین تاکید کرد که انتظار جامعه جهانی از مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه تروریسم نیز باید برآورده شود. او از مصالحه و تفاهم در افغانستان حمایت کرد و گفت، تمام طرف‌ها در افغانستان باید به تفاهم برسند و از تنش خودداری کنند.

محمد بن سلیمان الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی گفت: طرح‌هایی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای حمایت از توسعه و ثبات در افغانستان در نظر دارد و بانک توسعه اسلامی در کنار سایر سازمان‌ها، سهم خود را در پیشگیری از بحران بشری در افغانستان ادا می‌کند. رئیس بانک توسعه اسلامی تاکید کرد که مردم افغانستان نیاز فوری به غذا، سرپناه، مواد بهداشتی و پول نقد دارند و باید درباره یک‌ راهبرد دقیق موافقت شود.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان که در این نشست شرکت کرده است نیز به سخنرانی پرداخت و گفت، طالبان به رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و فراهم نمودن زمینه کار و آموزش برای زنان و دختران متعهد است. او ادعا کرد که رسانه‌ها تصویر اشتباهی از طالبان ارائه کرده‌اند، درحالی‌که این گروه به‌تمامی تعهداتی که به جهان داده، پایبند است. او همچنان مدعی شد، نیم میلیون نفری که در دولت پیشین افغانستان در نهادهای دولتی افغانستان کار می‌کردند، همچنان کار می‌کنند و طالبان از هیچ‌کسی انتقام نگرفته است.

قرار است در پایان هفدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، شرکت‌کنندگان درباره نقشه راه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای چگونگی ارائه کمک‌های بشری به افغانستان و جلوگیری از بحران بشری در آن کشور توافق کنند. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در جریان برگزاری نشست، گفت: توافق درباره نقشه راه تا عصر امروز، یک‌شنبه و پس از ارائه سخنرانی‌ها و گفتگوها، نهایی خواهد شد.