نشست سه‌‌روزه هند و آسیای میانه درباره افغانستان آغاز شد

نوزدهم آبان نیز هند میزبان یک نشست امنیتی در سطح مشاوران امینت ملی کشورهای منطقه با موضوع افغانستان بود

سراج‌الدین اسلاو (چپ)، وزیر امور خارجه تاجیکستان، و اس جایشنکار، وزیر امور خارجه هند-DrSJaishankar/ Twitter

اس جایشنکار، وزیر امور خارجه هند، میزبان وزرای خارجه پنج کشور آسیای مرکزی برای گفت‌وگو در مورد همکاری میان هند و آسیای مرکزی، با موضوع افغانستان است. 

این نشست روز شنبه، ۲۷ آذر، با میزبانی اس جایشنکار و با حضور وزرای خارجه کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، و قرقیزستان در دهلی نو آغاز شد و تا دوشنبه ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت.

هندوستان تایمز به نقل از وزارت خارجه هند نوشته است که این نشست، سومین دور از گفت‌وگوهای هند و کشورهای آسیای مرکزی است که در زمینه تقویت روابط بین کشورهای عضو با تمرکز بر تجارت، توسعه، و تحولات اخیر در افغانستان برگزار می‌شود.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند، گفته است که وزرای خارجه پنج کشور آسیای مرکزی که برای گفت‌وگو با وزیر خارجه هند در دهلی حضور یافته‌اند، قرار است با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نیز ملاقات کنند.

به گزارش هندوستان تایمز، یکی از محورهای این نشست سه‌روزه، تحولات اخیر در افغانستان، به ویژه موضوع سلطه طالبان بر آن کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش از این، در نوزدهم آبان سال جاری نیز هند میزبان یک نشست امنیتی در سطح مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه بود که در آن مشاوران امنیت ملی کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، و ازبکستان از آسیای مرکزی شرکت کرده بودند.

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان باعث شده است تا کشورهای  منطقه، از جمله همسایه‌های افغانستان، در تلاش یافتن روش‌های جدید برای تعامل با آن کشور باشند. افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان، و ترکمنستان مرز مشترک دارد و در ۲۰ سال گذشته و به ویژه پس از شدت گرفتن جنگ در شمال افغانستان، نگرانی‌ها از نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به آسیای مرکزی افزایش یافت. پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و برخی از مقامات امنیتی کشورهای آسیای مرکزی، از احتمال  نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به آسیای مرکزی و از آن طریق به خاک روسیه، ابراز نگرانی کردند. در پی افزایش این نگرانی‌ها، سازمان پیمان امنیت جمعی که روسیه در راس آن است، به‌منظور اعلام آمادگی برای دفاع از مرزهای آسیای مرکزی در برابر هر نوع تهاجم و نفوذ گروه‌های تروریستی، یک رزمایش بزرگ نظامی در مرز با افغانستان اجرا کرد.

در جریان چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، سران این گروه همواره در ملاقات با مقامات کشورهای خارجی به آنان اطمینان داده‌اند که هیچ کشوری از طریق افغانستان تهدید نخواهد شد، اما سابقه همکاری طالبان با تروریست‌های بین‌المللی، به ویژه القاعده، این هراس را همچنان برجسته نگه داشته است که ممکن است افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود.

بیشتر از جهان