گشت‌زنی بمب‌افکن‌های هسته‌ای روسی بر آسمان بلاروس

این سومین ماموریت گشت زنی بمب‌افکن‌های روسی از ماه گذشته تاکنون است

بمب‌افکن Tu-22M3 روسیه - HOST PHOTO AGENCY RIA NOVOSTI / AFP

روز شنبه، ۱۸ دسامبر، دو هواپیمای بمب‌افکن دوربرد روسی که توانایی حمل سلاح هسته‌ای دارند، در ماموریتی بر فراز آسمان بلاروس به گشت‌زنی پرداختند. روسیه در اوج تنش‌های خود با غرب در پی نشان دادن پیوندهای مستحکم دفاعی خود با کشور بلاروس است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که دو بمب‌افکن Tu-22M3 در ماموریتی چهار ساعته برای تمرین «اجرای وظیفه‌های مشترک» با نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس، به گشت‌زنی هوایی پرداختند. این بمب‌افکن‌ها را جت‌های جنگنده سوخو۳۰ بلاروس اسکورت می‌کردند که روسیه در اختیار آن کشور قرار داده است.

این سومین ماموریت گشت زنی بمب‌افکن‌های روسی از ماه گذشته تاکنون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مأموریت گشت‌زمانی هوایی مذکور هنگامی انجام می‌شود که غرب نگران است تجمع گسترده سربازان روسی در مرز روسیه با اوکراین، می‌تواند به معنای طرحی برای یک حمله نظامی باشد. مسکو چنین طرحی را رد می‌کند، اما خواستار آن است که غرب به مسکو تضمین امنیتی بدهد که از گسترش ناتو در اوکراین و استقرار سلاح‌های ناتو در آن کشور صرفنظر می‌کند. 

برخی مقامات اوکراین ابراز نگرانی می‌کنند روسیه شاید از خاک بلاروس، همپیمان خود، برای حمله به اوکراین استفاده کند. 

مسکو در جریان بحران مرزی ماه گذشته پناهجویان در مرز بلاروس، از دولت آن کشور پشتیبانی کرد. در جریان آن بحران، هزاران مهاجر و پناهجو که بیشتر آن‌ها از کشورهای خاورمیانه می‌آمدند، تلاش داشتند غیرقانونی راهی به درون اتحادیه اروپا بیابند.

اتحادیه اروپا الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، را متهم می‌کند که با دامن زدن به عبور غیرقانونی پناهجویان از مرزها، قصد دارد از تحریم‌های این اتحادیه علیه بلاروس انتقام بگیرد. تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از آن وضع شد که دولت الکساندر لوکاشنکو معترضان به نتایج انتخاباتی ۲۰۲۰ آن کشور را به شدت سرکوب کرد.

رئیس جمهوری بلاروس ماه گذشته، و‌در میانه تنش‌ها با غرب، گفت که کشورش حاضر است میزبانی سلاح‌های هسته‌ای روسیه را بپذیرد. 

لوکاشنکو نگفت که دقیقا به چه نوع سلاحی اشاره دارد، اما تأکید کرد که بلاروس از زمان شوروی سابق، زیرساخت‌های نظامی ضروری را با دقت حفظ کرده است. 

بیشتر از جهان