هیئت فنی ازبکستان برای تعمیر فرودگاه به مزارشریف رفت

ازبکستان از نخستین کشورهایی بود که روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرد

فرودگاه مولانا در مزار شریف - عکس از صفحه «خامه پرس» در توییتر

روز شنبه، ۲۷ آذر، ازبکستان، همسایه شمالی افغانستان، یک تیم فنی را به منظور ترمیم تجهیزات فرودگاه مولانا در شهر مزارشریف و از سرگیری پروازها در آن، به افغانستان فرستاد. 

رویترز به نقل از عصمت‌الله ارگاشف، نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، نوشته است که آن تیم تا اوایل سال پیش ‌روی میلادی، کار خود را به اتمام خواهد رساند و پروازها در فرودگاه مولانا در شهر مزارشریف به گونه منظم از سر گرفته خواهد شد. 

به گزارش رویترز، ازبکستان همچنین به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دیگر نهادهای امدادی کمک کرده است تا یک مرکز عملیات کمک‌های بشردوستانه در شهر ترمذ ازبکستان که با شهر مزارشریف در شمال افغانستان هم‌مرز است، ایجاد کنند. نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور أفغانستان، همچنین گفته است که تا کنون، ۱۰۰ تُن کمک‌های بشردوستانه از مرکز عملیات کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در شهر ترمذ، به افغانستان منتقل کرده است. آخرین محموله از کمک‌های سازمان ملل، ۴۰ تن مواد کمکی بود که روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، از طریق مرکز امدادی آن سازمان در ترمذ به افغانستان منتقل شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سرنگونی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، ازبکستان از نخستین کشورهایی بود که روابط دیپلماتیک خود را با طالبان برقرار کرد. عبدالعزیز کاملوف در اوایل اکتبر گذشته به کابل سفر کرد و با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و شماری دیگر از مقامات این گروه دیدار کرد. در آن دیدار، امیرخان متقی از وزیر خارجه ازبکستان درخواست کرد که طالبان را در فعال‌سازی مجدد فرودگاه مولانا در شهر مزارشریف یاری کند. پس از آن دیدار، روز یکشنبه ۲۳ آبان، هیاتی به ریاست عصمت‌الله ارگاشف به شهر مزارشریف سفر کرد و در دیدار با مقامات محلی طالبان در بلخ، در زمینه چگونگی بازسازی فرودگاه مولانا صحبت کردند.

ازبکستان تا کنون ده‌ها تُن کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی و لباس زمستانی برای خانواده‌های نیازمند در شهرهای شمال افغانستان فرستاده است. مقامات ازبکستان، از جمله عبدالعزیز کاملوف، در روزهای اخیر خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین‌المللی مددرسان برای جلوگیری از فاجعه بشری در افغانستان، شده‌اند.

بیشتر از جهان