ادعای معاون وزیر خارجه: توقف مذاکرات خواست ایران نبود

«سرعت دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای به طرف مقابل بستگی دارد»

علی باقری: «ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش‌نویس مورد توافق تاکید داشت» - تسنیم 

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره توقف مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبودیم، بلکه از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا، علی باقری، معاون وزیر خارجه با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر این که وقفه در مذاکرات وین خواست ایران بوده، گفت: «ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش‌نویس مورد توافق تاکید داشت.»

نشست مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ جمعه شب در وین پایان یافت و اعضای هیئت‌ جمهوری اسلامی ایران به کشور خود بازگشتند. 

نمایندگان سه قدرت اروپایی اعلام کرده‌اند که اگرچه «پیشرفت فنی» حاصل شده، «اما تازه به نقطه‌ای که در تیرماه بودیم، بازگشته‌ایم». در بیانیه‌ سه کشور اروپایی درباره این توقف آمده است: «ما از تصمیم باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران برای بازگشت به تهران جهت رایزنی استقبال می‌کنیم هرچند این مسئله وقفه‌ای مایوس‌کننده در مذاکرات می‌اندازد. ما به همراه شرکای چینی، روسی و آمریکایی‌مان آماده ادامه دادن مذاکرات بودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با ابراز امیدواری نسبت به فضای مذاکرات گفت: «اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.»

باقری کنی در بخش دیگری از سخنانش به خبرنگاران گفت: «هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نیست بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.»

او همچنین ادامه داد: «در این دور از گفت‌گوها هیئت ایرانی با توجه به اینکه دولت جدید در ایران بر سر کار آمده بود و تیم جدیدی هم برای گفت‌وگوها ماموریت یافته بود، همراه خود مواضع و دیدگاه‌های دولت جدید را به وین آورد. ما در گفت‌وگوهای شش دور قبل و پیش‌نویس‌هایی که از آن مذاکرات بود، مواضع و دیدگاه‌های تیم ایران را لحاظ کردیم و در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارایه کردیم. دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اول و دستور کار مهم تیم مذاکراتی ایران بود.»

خبرگزاری مهر روز جمعه ۲۶ آذر گزارش داد که باقری در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرده واشنگتن و تهران از هر زمان دیگری به توافق نهایی در خصوص رفع تحریم‌ها نزدیک شده‌اند. به گفته او «تمامی طرف‌ها در دور جدید مذاکرات (دور هفتم) با پیشنهادات ایران موافقت کردند.»

این گفته‌ها در شرایطی است که شنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات وین خوب پیش نمی‌رود. جیک سالیوان که در یک سمینار مجازی صحبت می‌کرد، گفت که آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی به ایران در باره پیشرفت برنامه هسته‌ای هشدار داده است. 

هنوز مشخص نیست دور بعدی مذاکرات هسته‌ای چه زمانی در وین از سر گرفته خواهد شد اما انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات ابراز امیدواری کرده پیش از پایان سال جاری میلادی بار دیگر گفتگوها در وین از سر گرفته شود.