اولین هزارپای واقعی با بیش از ۱۳۰۰ پا کشف شد

این جانوران چشم ندارند، پاهای کوتاه دارند و سرشان مخروطی شکل است و شاخک و منقار دارند

این هزارپا جمعا ۱۳۰۶ پا دارد- Marek et al/Scientific Reports/Handout via REUTER

دانشمندان اولین «هزار پای واقعی» را که بیش از ۱۰۰۰ پا دارد در منطقه استخراج معدن در استرالیا کشف کردند و این موجود تنها حیوان شناخته شده برای انسان است که بیشترین تعداد پا را دارد.

دانشمندان می‌گویند، درحالی‌که اسم «millipede» از کلمه‌های لاتین mille (هزار) و pes (پا) آمده است، تاکنون هیچ هزارپایی پیدا نشده است که بیش از ۷۵۰ پا داشته باشد.

دانشمندان در تحقیقی که روز پنجشنبه در مجله گزارش‌های علمی چاپ شد، اعلام کردند این موجود ۶ متر زیر زمین در سوراخی پیدا شد که برای اکتشافات معدنی در منطقه استخراج معدن استان گلدفیلدز شرقی استرالیا حفر شده بود.

آن‌ها دریافتند که این هزارپا به گونه جدیدی به نام یومیلیپس پرسفون (Eumiillipes persephone) تعلق دارد و جمعا ۱۳۰۶ پا دارد- بیش از هر جانوری که تاکنون انسان شناخته است.

دانشمندان چهار عضو این ‌گونه جدید را بررسی کرده‌اند و دریافتند که آن‌ها چشم ندارند، پاهای کوتاه دارند و سرشان مخروطی شکل است و شاخک و منقار دارند. آن‌ها بدنی دراز و نخ مانند دارند که تا ۳۳۰ بند و ۰.۹ میلی‌متر پهنا و ۹۵.۷ میلی‌متر طول دارد.

مقاله‌ @sciReports کشف اولین هزارپا با بیش از ۱۰۰۰ پا را گزارش می‌دهد. پیش‌ازاین هیچ هزارپایی پیدا نشده بود که بیش از ۷۵۰ پا داشته باشد.

دانشمندان در این تحقیق چنین نوشتند: «ما در اینجا کشف ای. پرسفون (E. persephone) را به‌عنوان اولین هزارپای فوق دراز شناخته شده در استرالیا گزارش می‌کنیم و این رکورددار جدید دنیا، جانوری است با بیشترین تعداد پا.»

آن‌ها افزودند:«ای پرسفون که ۶ متر زیر زمین در سوراخی کشف شد که برای اکتشافات معدن حفر شده بود، دارای ویژگی‌های تروگلومورفی (جانورغارزی) است. چشم و رنگ‌دانه ندارد و بدن بسیار درازی دارد- ویژگی‌هایی که در تضاد شدید با نزدیک‌ترین اقوام روی زمینی‌اش در استرالیا و با بقیه اعضای هم‌راسته‌اش است.»

محققان همچنین دریافتند که این‌گونه جدید خیلی کم به رکورددار پیشین دارنده بیشترین تعداد پا یعنی هزارپای کالیفرنیایی (Illacme plenipes) مربوط است.

آن‌ها چنین گمانه‌زنی کردند که تعداد زیاد بندها و پاهایی که در این‌گونه هزارپا دیده شده است، ممکن است این توانایی را به آن بدهد که بتواند نیروهای فشاری ایجاد کند تا در روزنه‌های باریک محل زندگی‌اش در خاک به جلو برود.

هزارپا‌ها مانند دیگر جانوران اولیه روی کره زمین برای تنفس از اکسیژن اتمسفر استفاده می‌کنند و بیش از ۴۰۰ میلیون سال است که روی زمین حیات دارند.

اگرچه حدود ۱۲۰۰۰ گونه هزارپا شناخته شده است، محققان می‌گویند باوجود چندگونه منقرض‌ شده که درازایشان به دو متر می‌رسید، هنوز نزدیک ۸۰.۰۰۰ گونه وجود دارند که باید معرفی شوند.

دانشمندان معتقدند چنین جانوران بی‌مهره‌ای که زیر سطح زمین زندگی می‌کنند شامل زیاگان (جانورانی که در محیط و شرایط خاص زندگی می‌کنند) نهان و دگرسانی‌اند که به‌دلیل اهمیت زیست‌محیطی‌شان در تصفیه آب‌های زیرزمینی و جدا کردن سموم زیست‌محیطی به‌طور گسترده‌ای تحت بررسی باقی می‌مانند.

آن‌ها خواستار تلاش برای به حداقل رساندن تاثیر استخراج معدن در این ناحیه شدند تا این زیستگاه زیرزمینی سالم باقی بماند.

آن‌ها افزودند: «با توجه به گونه کشف‌شده در ناحیه غنی از منابع گلدفیلدز-اسپرانس و خطری که پیشروی استخراج معادن سطحی دارد، مستندسازی این‌گونه‌ها و حفظ زیستگاه آن از اهمیت خاصی برخوردار است.»