شناسایی گونه جدیدی از نهنگ در اقیانوس آرام

آزمایشات نشان داد که این نهنگ در واقع گونه متفاوتی است

pixabay

مدتها بود که صیادان ژاپنی نهنگ‌ از وجود گونه نادری از نهنگ منقاریان اطلاع داشتند که در شمال اقیانوس آرام مشاهده شده بود. اما این نهنگ تا کنون به صورت رسمی به‌ عنوان گونه‌ای جداگانه شناخته نشده بود.

این گونه که نسبت به نهنگ منقاریان بیرد کوچکتر است و پوست تیره‌تری دارد، سالها از دید تیم‌های تحقیقاتی مخفی مانده بود.

اما آزمایشات جدید بر روی جسد چند گونه نشان داد که این نهنگ در واقع گونه متفاوتی است و نام نهنگ منقاریان بیرد سیاه یا براردیوس مینیموس بر آن گذاشته شد.

نهنگ‌های منقاریان، زندگی در عمق اقیانوس را ترجیح می‌دهند و توان شیرجه زدن بالایی دارند. این ویژگی‌ها باعث شده مشاهده آنها کار سختی باشد و رفتار آنها به خوبی ثبت نشود.

تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور تاکاشی ماتسوئیشی، از دانشگاه هوکایدو، شش نهنگ منقاریان ناشناس را که در سواحل دریای اوخوتسک به گل نشسته بودند جمع‌آوری کرد، و برای اولین بار این گونه را در مجله گزارشات علمی معرفی و توصیف کرد.

تاداسو یامادا، از موزه ملی طبیعت و علوم، که عضو این تیم تحقیقاتی نیز بود، گفت: تنها با نگاه کردن به آنها می‌توان گفت که در مقایسه با گونه‌های شناخته شده نوک‌نهنگان، این گونه به طور چشمگیری جثه و منقار کوچکتری دارد، بدن آن استوانه‌ای‌تر است و رنگ پوست آن نیز تیره‌تر است.

پرفسور ماتسوئیشی می‌گوید: «چیزهای زیادی درباره نهنگ ب. مینیموس وجود دارد که هنوز نمی‌دانیم. 

مثلا، ما هنوز نمی‌دانیم نهنگ ماده بالغ این گونه چه شکلی است، و سوال‌های زیادی در مورد پراکندگی یا گستره جغرافیایی آنها وجود دارد. ما امیدواریم اطلاعات خود را در مورد این گونه افزایش دهیم».

این تیم تحقیقاتی می‌گوید خصوصیات ظاهری این نهنگ بیشتر از روی خصوصیات نهنگ نری که در 10 نوامبر 2012 در ساحل ساروفوتسو، هوکایدو، به گل نشسته بود، ثبت شده است.

با اینکه تفاوت زیادی بین رنگ پوست نهنگ منقاریان بیرد خاکستری و این گونه جدید وجود دارد، محققان می‌گویند تفاوت در رنگ این دو گونه عمدتا به تراکم جای باقیمانده از زخم‌ها و آسیب‌های پوستی مربوط می‌شود و اساسا یک ویژگی بیولوژیکی نیست.

آنها همچنین می‌گویند که بزرگترین سایز بدن ثبت شده در میان گونه سیاه رنگ تا الان 6.9 متر بوده است در حالی که بزرگترین سایز ثبت شده در بین گونه‌های مشابه این نهنگ که شناخت ما از آنها بیشتر است، 10 متر است.

صیادان نهنگ در منطقه هوکایدو به برخی از نهنگ‌های موجود این منطقه کاراسو (کلاغ) می‌گویند.

هنوز مشخص نیست که آیا نهنگ کاراسو همان گونه جدیدا شناسایی شده ب. مینموس است یا خیر. تیم تحقیقاتی این احتمال را نیز می‌دهد که کاراسو نیز گونه دیگری از نهنگ‌ها باشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان