نقاشی ۳۰ دلاری، ۵۰ میلیون دلار فروخته خواهد شد

هم خریدار و هم فروشنده فکر می‌کردند که این نقاشی متعلق به قرن بیستم است

این نقاشی پس از لندن قرار است در نیویورک هم به نمایش دربیاید/agnewsgallery.com

نقاشی خریداری‌شده به قیمت ۳۰ دلار در یک حراج خانگی در ماساچوست پس از شناسایی به‌عنوان شاهکار گمشده رنسانس اثر آلبرشت دورر تقریباً ۵۰ میلیون دلار فروخته می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که این اثر هنری که تصویری است از مریم باکره و طفلش که گلی در دست دارد و روی یک پشته علف نشسته، توسط استاد کهنه‌کار آلمانی در سال ۱۵۰۳ خلق شده است.

این طراحی ۱۶٫۵ در ۱۶٫۵ سانتیمتری قلم و جوهر سیاه بر روی کاغذ کتان ظریف که با حروف اول AD امضا شده است، پس از تحقیقات گسترده که منشأ آن را تائید کرد، توسط گالری هنری Agnews لندن به فروش خواهد رسید.

این اثر در سال ۲۰۱۶ زمانی که مردی ۶۰ ساله آن را دید و آن را با مبلغی ناچیز در یک حراج ملکی خرید، آشکار شد.

خریدار آمریکایی از زیبایی این طرح بدون قاب شگفت‌زده شد، اما هم او و هم فروشنده فکر می‌کردند که این نقاشی متعلق به قرن بیستم است.

او به تایمز گفت: «اگرچه من یک متخصص آثار هنری نیستم، می‌دانستم که شانس آن بسیار ناچیز است؛ اما من فکر می‌کردم که این یک اثر هنری خیره‌کننده قدیمی است که به طرز شگفت‌انگیزی پیاده شده و خرید آن را توجیه می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین یک قاب طلایی فرانسوی قدیمی را که در همان حراجی در نزدیکی نقاشی قرار داده شده بود خریداری کرد و معتقد است که این دو به یکدیگر تعلق دارند.

کلیفورد شورر، فروشنده آثار هنری Agnews و کارشناس آثار دورر، پس از ملاقاتی تصادفی با یک فروشنده کتاب‌های عتیقه  از وجود این کار مطلع شد.

او پس از دیدن تصاویری از این نقاشی درحالی‌که از کیفیت اثر متحیر شده بود، پذیرفت که خودش نگاهی به آن بیندازد.

او بلافاصله حدس زد که این اثر اصل است و آن را به موزه‌ها و متخصصان مختلف نشان داد تا از درست بودن حدس خود مطمئن شود.

کارشناسان معتقدند از این نقاشی ممکن است به‌عنوان تمرین و مطالعه‌ای برای خلق یکی از بهترین آبرنگ‌های دورر، «باکره با تعداد زیادی از حیوانات» (۱۵۰۶) استفاده‌ شده باشد.

این نقاشی، که قرار است پس از لندن در نیویورک هم به نمایش دربیاید، مورد توجه خریداران بالقوه در سراسر جهان قرارگرفته است. آن‌ها قیمت ثابتی برای اثر نداده‌اند، اما بر این باورند که این کار می‌تواند رکورد فروش اثری بر روی کاغذ از یک استاد قدیمی را بشکند، اثری که سر موسی اثر رافائل (۱۵۱۰) را که در حراجی در لندن در سال ۲۰۰۹ به قیمت ۴۸ میلیون دلار فروخته شد، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دورر (۱۴۷۱-۱۵۲۸) که مجموعه گسترده آثارش شامل حکاکی، پرتره و آبرنگ می‌شود، مورد تحسین استادان ایتالیایی رافائل، جیووانی بلینی و لئوناردو داوینچی قرار داشت.

او که به‌عنوان «بزرگ‌ترین هنرمند آلمانی در عصر خود» در نظر گرفته می‌شود، حامیان زیادی در میان شاهان و شاهزادگان داشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر