فروش پرتره «خارق‌العاده» بوتیچلی به قیمت بی‌سابقه در یک حراج هنری

اثر «مرد جوان با قاب مدور» حدود ۲۰۰ سال در یک خانواده اشرافی در ولز از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است

«مرد جوان با قاب مدور» اثر ساندرو بوتیچلی- TIMOTHY A. CLARY / AFP

پرتره‌ای از ساندرو بوتیچلی به قیمت بی‌سابقه ۹۲ میلیون دلار (۶۷ میلیون پوند) به فروش رسید. این بالاترین مبلغی است که برای اثر یک هنرمند ایتالیایی دوران رنسانس پرداخت می‌شود. 

«مرد جوان با قاب مدور»، روز پنج‌شنبه ۲۹ ژانویه در مرکز حراج‌ ساتبیز نیویورک به فروش رسید. این نقاشی که به عنوان یکی از نقاشی‌های برتر بوتیچلی شناخته می‌شود، بین سال‌های ۱۴۷۰ یا ۱۴۸۰ کشیده شده است.

در این نقاشی تصویر مردی جوان با موهای طلایی بلند در حالت نشسته دیده می‌شود که یک قاب گرد با تصویر یک قدیس که ریش بلندی دارد و دست راستش را بالا گرفته، در دست دارد. تصویر این قاب دایره‌ای شکل، اثری هنری از بارتولومئو بولگارینی، نقاش اهل شهر سیه‌نا، در قرن ۱۴ است.

کریستوفر آپوستل، معاون ارشد مدیر مرکزحراج‌ ساتبیز، پیش از حراج، اثر «مرد جوان با قاب مدور» را یک «شاهکار» توصیف کرده بود. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اثر بوتیچلی از هر لحاظ، از دیگر آثاری که تا به حال در بازار دیده‌ایم دیدنی‌تر است. تصویر آن نماد و مثال رنسانس در فلورانس است. من در طول زندگی‌ام چیزی شبیه به آن ندیده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اثر «مرد جوان با قاب مدور» حدود ۲۰۰ سال در یک خانواده اشرافی در ولز از نسلی به نسل دیگر منتقل شد. محققان هنری تا زمان ظاهر شدن آن در بازار برای اولین بار در اوایل قرن ۲۰، از وجودش بی‌خبر بودند.

فروش آن احتمالا به دنیای هنر اطمینان خواهد داد که مجموعه‌داران حتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا هم برای خرید آثار هنری گران‌قیمت پول می‌دهند.

این نقاشی، پیش از حراج، برای افزایش تقاضا از سوی گردآورندگان و خریداران بالقوه در سراسر جهان به نمایش در آمد. چارلز استوارت، مدیرعامل مرکزحراج‌ ساتبیز، به شوخی گفت: «مرد جوان در این نقاشی بیش از همه‌ ما در دوران کووید سفر کرده است.»

رکورد پیشین فروش اثری از بوتیچلی، متعلق به تابلوی «بانوی ما و کودک با یحیی تعمیددهنده جوان» است که به قیمت ۱۰.۴ میلیون دلار (۷.۶ میلیون پوند) به فروش رفت و در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده است.

گزارش‌های بیشتر از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر