مسابقه‌های فوتبال زنان از تلویزیون ایران پخش نمی‌شود 

مدیر شبکه ورزش گفت که درباره پخش فوتبال زنان، با شبکه ورزش و شورای تخصصی ورزش صداوسیما صحبتی نشده است

ممانعت از پخش زنده مسابقه‌های ورزشی زنان از تلویزیون به رویکردهای ایدئولوژیک حکومت درباره زنان بازمی‌گردد - Amir Poormand / ISNA / AFP

مسابقه‌های فوتبال زنان، از تلویزیون ایران پخش نخواهد شد. باوجوداینکه مریم ایران‌دوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان خبر داده بود که مسابقه‌های تیم ملی به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد، مدیر شبکه سه سیما مدعی شده که چنین درخواستی به دستشان نرسیده و هنوز درباره این موضوع با شبکه ورزش و شورای تخصصی ورزش صدا و سیما صحبتی نشده است. 

روز جمعه ،۲۵ تیر، بود که مریم ایران‌دوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام دو خبر مهم را اعلام کرد؛ یکی اینکه مسابقه‌های فوتبال زنان هم در ورزشگاه صدهزارنفری آزادی برگزار خواهد شد و دوم اینکه بازی‌ها به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شوند.

مریم ایران‌دوست در پست اینستاگرامی خود از فدراسیون فوتبال نیز به خاطر «تلاش» برای برابری قدردانی کرده بود. 

سرمربی تیم فوتبال زنان، همچنین از افراد علاقه‌مند برای حضور در کمپین هواداری فوتبال بانوان نیز دعوت کرده بود تا «یکدل و یک‌صدا» برای حرفه‌ای شدن فوتبال زنان تلاش کنند.

او در اواخر خرداد ماه نیز در گفت‌وگو با ایرنا مهم‌ترین ضعف فوتبال زنان را پخش نشدن بازی‌ها از تلویزیون دانست و گفت: «تا زمانی که تلویزیون و رسانه‌ها به آن نپردازند، حامیان مالی هم جذب این رشته نمی‌شوند و فوتبال زنان هم به‌جایی نمی‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر پخش بازی‌های ملی فوتبال زنان از قول مریم ایران‌دوست خیلی زود در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد، اما خوشحالی در باره این گام روبه‌جلو برای فوتبال زنان، عمر کوتاهی داشت چون مدیر شبکه ورزش سیما اعلام کرد که درخواستی مبنی بر پخش فوتبال زنان به دستشان نرسیده است. 

شبکه ورزش متولی اصلی پخش مسابقه‌های ورزشی در صداوسیمای ایران است و به گفته سینا معتضدی، مدیر این شبکه، در باره پخش فوتبال زنان، هنوز با شبکه ورزش و شورای تخصصی ورزش صداوسیما صحبتی انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سینا معتضدی مدیر شبکه ورزش گفت: «از طرف فدراسیون فوتبال هیچ تقاضایی برای پخش فوتبال زنان از ورزشگاه آزادی برای ما ارسال نشده است چون روال معمول این است که برای این اتفاقات ابتدا نامه‌ای ارسال شود.»

او در حالی مدعی شده که هیچ درخواستی به دستشان نرسیده است که سرمربی تیم فوتبال زنان پیش‌تر گفته بود که فدراسیون برای ایجاد برابری تلاش می‌کند. 

ممانعت از پخش زنده مسابقه‌های ورزشی زنان از تلویزیون به رویکردهای ایدئولوژیک حکومت درباره زنان بازمی‌گردد. چندی پیش مهدی کوچک‌زاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که به مواضع تند شهرت دارد، دختران ورزشکار را الگوی دختران نوجوانی دانست که نزاع خیابانی آن‌ها در اصفهان خبرساز شد. 

در سال ۱۳۸۹ آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعیان، اعزام ورزشکاران زن به مسابقه‌های خارجی را مایه شرمساری دانست و خواستار جلوگیری از آن شد. آیت‌الله حسینی زنجانی و آیت‌الله علوی گرگانی نیز همانند او اعزام ورزشکاران زن را به خارج از کشور «حرام» اعلام کرده بودند. 

ایجاد محدودیت برای ورزشکاران زن در حالی انجام می‌گیرد که آنان مجبور هستند در مسابقه‌های بین‌المللی با پوشش کامل حاضر شوند و دست و پاگیر بودن پوشش اسلامی در نتایجی که آنان کسب می‌کنند، تأثیر داشته است. با این‌همه افرادی در داخل حاکمیت حتی به حضور زنان با پوشش کامل هم راضی نیستند و برای حذف آنان از عرصه‌های ورزشی تلاش می‌کنند.

بیشتر از فوتبال