ایران توافق جدید خود را زیر پا می‌گذارد؟

فقط کارت حافظه دوربین‌ها پس از لغو تحریم‌ها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد

فارس

یک روز پس‌ازآنکه وب‌سایت نورنیوز اعلام کرد ایران در «اقدامی داوطلبانه» اجازه نصب دوربین‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در «مجتمع تسا کرج» صادر کرده است، خبرگزاری حکومتی فارس به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشت که آژانس «به‌هیچ‌وجه» امکان دسترسی به اطلاعات دوربین‌ها را نخواهد داشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۴ آذر از «حصول یک توافق خوب» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. پس‌ازآن نیز وب‌سایت نورنیوز که گفته می‌شود به شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، اعلام کرد: «ایران در اقدامی داوطلبانه اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به‌جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است.»

این خبر را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد و در اطلاعیه‌ای گفت که به‌زودی دوربین‌های جدید در مجتمع تسا کرج نصب می‌شوند.

باگذشت کمتر از یک روز از اعلام این خبر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکس‌برداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ شده و‌ وقتی حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج و در مهروموم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند.»

بر اساس اعلام کمالوندی، آنچه در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد، کارت حافظه دوربین‌هاست و امکان دسترسی آنان به اطلاعات دوربین‌ها وجود ندارد.
کمالوندی در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری فارس بابیان اینکه نصب دوربین‌ها در مجتمع تسا «شرایطی» دارد، گفت: «این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی‌تواند نظارت‌های فرا پادمانی داشته باشد. هرچند کلیه نظارت‌های فرا پادمانی مدت‌ها قبل از اسفندماه سال گذشته متوقف شده است و عملا از آن تاریخ دوربین‌های آژانس اگر در مواردی کار کرده‌اند، دسترسی آژانس به اطلاعات آن‌ها مقدور نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین درباره زمان تحویل اطلاعات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تنها در صورتی اطلاعات ضبط‌شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت که هدف قانون مذکور حاصل شود. به‌عبارت‌ دیگر هنگامی‌که تمامی تحریم‌ها لغو شوند، می‌توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذاریم.»

اگرچه کمالوندی، در گفت‌وگوی خود تایید کرده است که به خاطر مصونیت دوربین‌ها، امکان باز کردن آن‌ها بدون موافقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد، اما گفته‌های جدید او درباره منع دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌ها و شرط لغو تحریم‌ها، احتمال‌ اینکه جمهوری اسلامی ایران تازه‌ترین توافق خود را نیز زیر پا بگذارد، تقویت می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) اعلام کرده بود که در روزهای آینده دوربین‌های جدید در تاسیسات کرج نصب خواهند شد. دوربین‌های قبلی آژانس اوایل سال جاری میلادی از مجتمع تسا برداشته ‌شده بودند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موافقت ایران با نصب دوربین‌های جدید را «پیشرفت مهمی» در مسیر مذاکرات هسته‌ای خوانده بود.