تزریق دو دوز واکسن فایزر میزان بستری شدن را کاهش می‌دهد

تزریق دو نوبت واکسن فایزر ۷۰ درصد از بستری شدن و ۳۳ درصد از ابتلا جلوگیری می‌کند

حدود ۲۱۱ هزار نتیجه مثبت آزمایش کووید-۱۹ در بازه ۱۵ نوامبر تا ۷ دسامبر آزمایش شد - Oli SCARFF / AFP

طبق تحقیقی میدانی، دو نوبت تزریق واکسن فایزر-بیونتک در هفته‌های اخیر و در آفریقای جنوبی سبب کاهش ۷۰ درصدی بستری شدن بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ شده است.

این تحقیق را دیسکاوری هلت، بزرگ‌ترین نهاد خصوصی بیمه سلامت در آفریقای جنوبی انجام داده است و مبنای آن، در حدود ۲۱۱ هزار نتیجه مثبت آزمایش کووید-۱۹ در بازه زمانی ۱۵ نوامبر تا ۷ دسامبر بوده است.

از آنجا که دست‌کم ۷۸ هزار مورد ابتلای بررسی شده در این تحقیق ناشی از سویه اومیکرون بوده است، می‌توان گفت که واکسن فایزر-بیونتک از بستری شدن و ابتلای شدید در مبتلایان به این سویه جدید جلوگیری می‌کند.

اما با توجه به آن که موارد ابتلا تایید شده نبودند، از این تحقیق نمی‌توان در مورد اثربخشی واکسن فایزر-بیونتک در این سویه نتیجه‌گیری قطعی کرد. محققان هشدار دادند که همه یافته‌های این تحقیق را باید مقدماتی در نظر گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی مدت این بررسی، طبق یافته‌های تجزیه و تحلیل گروه‌های تحقیقات بالینی و آماری موسسه دیسکاوری هلت که با همکاری شورای تحقیقات درمانی آفریقای جنوبی (SAMRC) انجام گرفت، تزریق دو نوبت واکسن فایزر-بیونتک به میزان ۷۰ درصد از بستری شدن و به میزان ۳۳ درصد از ابتلا جلوگیری می‌کند.

این میزان جلوگیری، کمتر از اثربخشی واکسن در دوران شیوع سویه دلتا است که میزان بستری شدن در بیمارستان ۹۰ درصد و میزان جلوگیری از وخامت بیماری ۸۰ درصد کاهش یافت.

با این حال، گلندا گری، رئیس شورای تحقیقات درمانی آفریقای جنوبی، می‌گوید جلوگیری قوی واکسن فایزر-بیونتک از وخامت بیماری و بستری شدن در بیمارستان مهم است.

او با انتشار بیانیه‌ای گفت: «از این نتایج خیلی دلگرم شده‌ایم.»

همچنین، طبق یافته‌های این بررسی، تزریق دو نوبت واکسن فایزر-بیونتک میزان جلوگیری در بزرگ‌سالان رده سنی ۱۸ تا ۷۹ سال را حفظ کرد، ولی میزان جلوگیری در سالمندان اندکی کمتر بود.

همچنین، طبق این تحقیق، خطر ابتلای مجدد در موج چهارم بیشتر از موج‌های قبل بود، اما خطر بستری شدن بزرگ‌سالان مبتلا به کرونا در آن کشور نسبت به موج نخست ۲۹ درصد کمتر بود.

موارد بستری شدن در میان کودکان خیلی کم است، اما طبق یافته‌های این تحقیق، در این موج ابتلا ، خطر بستری شدن کودکان نسبت به موج نخست شیوع کرونا بیشتر بود.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان