جنجال پخش فیلم کشتار جمعی برای دبستانی‌های هنگ‌کنگ

این فیلم صحنه‌هایی از اجساد انباشته روی هم، از جمله جسد نوزادان و اعدام را نشان می‌داد

 اداره آموزش و پرورش به نهادهای محلی دستور داده بود در آستانه سالگرد واقعه کشتار نانجینگ مراسم یادبود برگزار کنند- PHILIPPE LOPEZ / AFP

گریه‌ و زاری دانش‌آموزان دبستانی در هنگ‌کنگ پس از تماشای فیلم‌ زننده‌ای از واقعه قتل‌عام نانجینگ نگرانی والدین را در پی داشت.

اما مقام‌های این دولت‌-شهر در نمایش این فیلم مسئولیتی را متوجه خود نمی‌بینند و اعلام کردند که دولت اداره چنین اموری را به بخش آموزش واگذار کرده است.

کری لام (فرماندار هنگ کنگ)، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، با تایید اینکه نمایش این فیلم بخشی از برنامه درسی بوده است، گفت: « تدریس تاریخ اهمیت زیادی دارد، اما شیوه تدریس را به بخش آموزش سپرده‌ایم زیرا معلمان بسیار آموزش‌دیده‌ای داریم و مدارسی داریم که به‌خوبی اداره می‌شود.»

چین روز دوشنبه (۲۲ آذر) یادبود هشتاد و چهارمین سالگرد قتل عام نانجینگ را برگزار کرد که در آن سربازان ژاپنی هزاران غیرنظامی را کشتند و سربازان را در پایتخت باستانی چین خلع سلاح کردند. نام رایج نانکینگ امروزه نانجینگ (Nanjing) است.

سربازان ژاپنی متهم‌اند در این قتل عام وحشیانه که از دسامبر ۱۹۳۷ تا ژانویه ۱۹۳۸ طول کشید، قساوت‌های متعدد، از جمله  کشتار گروهی و تجاوز جنسی مرتکب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبستان یوئن یوئن انجمن تائوئیست پو لیونگ کوک هنگ‌کنگ هفته گذشته این فیلم را برای دانش‌آموزان خود که برخی از آ‌ن‌ها شش ساله بودند، به نمایش گذاشت. اداره آموزش و پرورش به نهادهای محلی دستور داده بود در آستانه سالگرد این واقعه مراسم یادبود برگزار کنند.

بر اساس گزارش‌ها، این فیلم صحنه‌هایی از اجساد انباشته روی هم، از جمله جسد نوزادان و اعدام اهالی نانکینگ به دست سربازان ژاپنی در طول جنگ دوم چین و ژاپن را نشان می‌داد. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که دانش‌آموزان با تماشای این فیلم به گریه افتادند و بسیاری از والدین از نمایش این مستند خشونت‌آمیز برای کودکان خردسال انتقاد کردند.

خانم لام روز سه‌شنبه گفت که این فیلم خشونت‌آمیز جزو فهرست آموزشی مدرسه بوده است. او گفت که اداره آموزش و پرورش موظف است مواد آموزشی عمومی را به مدارس اعلام کند اما برای تدریس این رویداد به دانش‌آموزان، هیچ اجباری به نمایش این فیلم وجود ندارد.

این مدرسه اعلام کرد در آینده احساسات کودکان را در نظر خواهد گرفت و مواد آموزشی را بر اساس آن تنظیم خواهد کرد.

تاریخ چین درسی اجباری است که در برنامه‌های درسی مدارس هنگ کنگ گنجانده شده است. دولت یک سال پس از اجرای قانون بحث برانگیز امنیت ملی که اعتراض‌های گسترده‌ای را سبب شد، اعلام کرد به کودکان نیز در مورد امنیت ملی آموزش داده خواهد شد.

گزارش تکمیلی درخبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان