سکته مغزی جولیان آسانژ در زندان 

نامزد جولیان آسانژ خبر داد که او به دلیل اضطراب و استرس شدید در زندان سکته کرده است

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس - REUTERS/Peter Nicholls/File Photo

نامزد جولیان آسانژ ۵۰ ساله در توییتی ادعا کرده است که او به دلیل اضطراب و استرس درباره بازگشت به آمریکا در زندان سکته کرده است.

بنیانگذار ویکی‌لیکس هم‌اکنون در زندان بسیار امنیتی بلمارش در جنوب شرقی لندن نگهداری می‌شود و دادگاه تجدیدنظر، به استرداد او به آمریکا رای داده است.

استلا موریس ۳۸ ساله در توییتی نوشت: «جولیان آسانژ روز ۲۷ اکتبر دچار سکته مغزی شده است. هرچه سریعتر او را آزاد کنید.»

او در مصاحبه‌ای با «میل آن ساندی» گفت: «پرونده‌های بی‌پایان دادگاه از نظر روحی بسیار استرس‌زا هستند. می‌ترسم که این سکته کوچک مقدمه یک حمله بزرگ‌تر باشد. هر چه این نبرد قانونی طولانی ادامه یابد، نگرانی من درمورد سلامتی او بیشتر می‌شود. وقتی او را دیدم در وضعیت وحشتناکی قرار داشت. چشم‌هایش هماهنگ نبود، پلک راستش بسته نمی‌شد و به نظر می‌رسید حافظه‌اش درست کار نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار صد‌ها هزار سند در مورد جنگ افغانستان و عراق از سوی جولیان آسانژ، آمریکا او را به افشای اطلاعات دفاع ملی متهم کرد. آسانژ در سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت و هفت سال در آنجا ماند، تا ةم که در سال ۲۰۱۹ به زندان بلمارش فرستاده شد. 

در ماه ژانویه قاضی پرونده آسانژ به بازنگرداندن او به ایالات متحده حکم داد، اما آن رای با اعتراض آمریکا مواجه شد. مقامات ایالات متحده تضمین دادند که آسانژ پیش از محاکمه یا پس از محکومیت، با اقدام امنیتی ویژه‌ای از سوی آن کشور مواجه نخواهد شد و با تضمین به محبوس نکردن او در زندانی فوق‌امنیتی، در ماه اکتبر، قاضی ارشد به نفع ایالات متحده مبنی بر استرداد موسس تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا حکم داد. این نبرد حقوقی همچنان ادامه دارد و تا صدور حکم نهایی، آسانژ در زندان می‌ماند.

بیشتر از جهان