دو فرزند؛ حاصل دوران پناهندگی آسانژ در سفارت اکوادور

شریک زندگی جولیان آسانژ می‌گوید نخستین بار برای مشاوره حقوقی یکدیگر را دیده و عاشق هم شده‌اند

استلا موریس، شریک زندگی آسانژ در کنار دو فرزندشان- Social Media

شریک زندگی جولیان آسانژ در درخواست خود برای آزادی او از زندان گفت، آسانژ موقعی که در سفارت اکوادور در لندن بود، مخفیانه صاحب دو فرزند شده است.   

استلا موریس، شریک زندگی بنیانگذار ویکی‌لیکس این اظهارات را در جلسه دادگاه و برای تقویت درخواست آزادی او با وثیقه از زندان بلمارش و به علت همه‌گیری ویروس کرونا، بیان کرد. 

خانم موریس گفت برای محافظت از کودکان در برابر فضایی که حول‌وحوش پدرشان وجود دارد، زحمت زیادی کشیده  اما حالا مجبور شده که این سخنان را بر زبان آورد چرا که زندگی آنان «در خطر»‌است و این نگرانی وجود دارد که آقای آسانژ جانش را از دست بدهد. 

جولیان آسانژ از حدود یک سال پیش که از سفارت اکوادور خارج شد، در زندانی در لندن نگهداری می‌شود و در انتظار جلسه دادگاه درباره استرداد به آمریکا است. او در آمریکا با ۱۸ اتهام بر سر فعالیت‌های ویکی‌لیکس مواجه است که می‌تواند ۱۷۵ سال حبس برای او در پی داشته باشد. 

او برای‌ ماه‌ها در وضعیت جسمی بدی به سر برده اما دوستانش می‌گویند اکنون ویروس کرونا در زندان بلمارش در حال گسترش است. 

به گفته دوستان آقای آسانژ ‌ یک زندانی بر اثر بیماری کووید-۱۹ فوت کرده و چندین نفر دیگر مبتلا شده‌اند. چندین زندانبان و کارمند این زندان نیز مشکوک به ابتلا به ویروس هستند. 

خانم موریس در اظهارنامه خود درباره نحوه آشنایی با آسانژ به دادگاه گفت که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و وقتی که پژوهشگر حقوقی بود، برای بررسی عملکرد قضایی سوئد، با وی دیدار کرد. 

او نوشت:‌ «در طی زمان روابط عاطفی و فکری مستحکمی میان من و جولیان ایجاد شد. او بهترین دوست من، و من بهترین دوست او شدم.» 

به گفته خانم موریس، این دوستی ادامه یافت و علی‌رغم «شرایط غیرعادی»، روابط نزدیک در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. 

به گفته موریس این زوج حالا دو فرزند دارند، گابریل سه‌ساله و مکس که یک‌ساله است. 

آقای آسانژ در سال ۲۰۱۲ برای پرهیز از استراداد به سوئد در پی اتهام تجاوز، در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت. او اتهام تجاوز را رد کرد و این اتهام نیز بعدتر لغو شد. 

گفته شده است که خانم موریس به عنوان یکی از اعضای تیم حقوقی، از ملاقات‌کنندگان دائمی او بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نشریه میل آن ساندی، که مصاحبه‌ای را با خانم موریس، وکیل متولد آفریقای جنوبی منتشر کرد، آسانژ و خانم موریس توانستند رابطه خود و تولد کودکانشان را از مسئولان سفارت اکوادور مخفی نگاه دارند.

به گزارش این نشریه، هر دو فرزند، پدرشان را ملاقات کرده‌اند و آقای آسانژ از طریق ویدئو شاهد تولد هر دو فرزندش در بیمارستانی در لندن بوده است. 

به گفته خانم موریس او اکنون برای ۲۳ ساعت در روز در انفرادی به سر می‌برد و تمامی ملاقات‌هایش لغو شده‌اند. 

موریس گفت:‌ «روابط نزدیک من با جولیان در تقابل با آن چیزی است که از او دیده می‌شود -ما در تلاشیم تا از همدیگر در مقابل برخی کابوس‌هایی که زندگی‌مان را احاطه کرده محافظت کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.»

جلسه دادگاه برای استرداد آسانژ قرار است در روز هجدهم ماه مه برگزار شود. یک قاضی دادگاه وستمینستر درخواست‌ها برای موکول شدن دادگاه به وقتی دیگر در ماه سپتامبر را رد کرده است. او دلیل این امر را مشکلات «غیرقابل عبور» در آماده کردن پرونده ذکر کرد که از همه‌گیری ویروس کرونا ناشی شده است. 

در جلسه استماع اولیه، وکیل آقای آسانژ ادعا کرده که دونالد ترامپ گفته اگر او بگوید که روسیه در درز دادن ایمیل‌های حزب دموکرات پیش از انتخابات ۲۰۱۶ مشارکتی نداشته، او را عفو خواهد کرد. 

استفانی گریشام، مشاور مطبوعاتی پیشین کاخ سفید این اتهام را «کاملا ساختگی» توصیف کرد و گفت:‌ «این احتمالا یک کلک بی‌پایان دیگر و یک دروغ محض از سوی حزب دموکرات است.» 

دوستان و کسانی که برای آقای آسانژ کمپین می‌کنند مدت‌هاست که درباره ‌ وضعیت رو به وخامت آسانژ هشدار می‌دهند. 

جان شیپتون، پدر جولیان آسانژ اخیرا به بی‌بی‌سی گفت که استرداد او به آمریکا می‌تواند به معنای «حکم مرگش باشد.»

* گزارش‌های تکمیلی توسط PA

© The Independent