بریتانیا ۹۹ میلیون دلار به مردم افغانستان کمک می‌کند

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که کشورش برای نجات جان افغان‌ها مصمم است و در آن عرصه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نشست گروه هفت - Gints Ivuskans / AFP

وزارت خارجه بریتانیا به تازگی اعلام کرده است که کشورش بسته کمک ۷۵میلیون پوندی، معادل ۹۹ میلیون دلار، برای کمک به ۱.۸ میلیون انسان در افغانستان در نظر گرفته است. 

روز یکشنبه، ۲۱ آذر، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، موضوع کمک ۹۹ میلیون دلاری به مردم افغانستان را در جریان برگزاری نشست گروه هفت «G7» در شهر لیورپول اعلام کرد و گفت:«این بسته کمکی به عنوان کمک اضطراری به مردم افغانستان درنظر گرفته شده است تا با آن مواد غذایی، مواد بهداشتی، آب، و سرپناه برای افغان‌های نیازمند فراهم شود.»

لیز تراس تاکید کرد که تحویل این کمک‌ها از طریق سازمان‌ ملل متحد، صندوق کمک‌های بشردوستانه افغانستان، برنامه جهانی غذا «WFP»، سازمان بین‌المللی مهاجرت «UNHCR»، صندوق کودکان ملل متحد یونیسف «UNICEF»، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد «UNFP»، و کمیته بین‌المللی نجات «IRC»، انجام می‌‌گیرد تا به افغان‌های نیازمند رسانده شود و از وضعیت نامناسب کنونی‌شان رهایی یابند.

وزیر خارجه بریتانیا وضعیت کنونی افغان‌ها را در افغانستان نگران‌کننده خواند و گفت:«آنچه ما در محل می‌بینیم، دل‌خراش و نگران‌کننده است. ۲۳ میلیون نفر در کشوری که به دلیل خشکسالی، درگیری و بحران اقتصادی فلج شده است، با گرسنگی شدید رو‌به‌رو هستند که باید به آنان توجه شود و ما کمک‌ اعلام شده را در زمستان امسال به افغانستان ارائه می‌کنیم.»

به گفته او، مبلغ اعلام شده برای کمک به مردم افغانستان زندگی‌ شماری از انسان‌ها را نجات می‌دهد و از زنان و دختران محافظت می‌کند. لیز تراس تاکید کرد که بریتانیا برای نجات جان افغان‌ها مصمم است و در این عرصه از هیچ گونه تلاش دریغ نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه بریتانیا افزود که مبلغ ۹۹ میلیون دلار پول کمکی برای مردم افغانستان، بخشی از تعهدات ۲۸۶ میلیون پوندی کشورش است که در جریان سال جاری به پرداخت آن تعهد سپرده بود.

گفتنی است که پیش از اعلام ۹۹ میلیون دلار کمک برای مردم افغانستان از سوی وزیر خارجه بریتانیا، ماه گذشته بوریس جانسون، نخست‌وزیر آن کشور، نیز اختصاص یافتن ۵۰ میلیون پوند را (معادل تقریبی ۶۸.۳ میلیون دلار) برای افغان‌های تحت حاکمیت طالبان که با مشکلات اقتصادی رو‌به‌‌رو هستند، اعلام کرد.

آقای جانسون گفته بود: «ما مسئولیت داریم که افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران افغان را که در رژیم طالبان با مشکلات و خطر روبه‌رو هستند، کمک کنیم» و اعلام کرد که «بریتانیا برای نجات جان افغان‌های نیازمند ۵۰ میلیون پوند» کمک خواهد کرد.

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان و سلطه آن گروه بر سراسر کشور، تمام کمک‌های جهانی در همه زمینه‌ها به افغانستان متوقف شدند. توقف این کمک‌ها در حال حاضر مردم افغانستان را با مشکلات عظیم اقتصادی، به‌ویژه گرسنگی و بی‌خانمانی روبه‌رو کرده است و بنا به آمارهایی که از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده است، بیش از ۵۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه شده‌اند.

اکنون شماری از کشورهای جهان تلاش دارند کمک‌های بشردوستانه خود را از راه‌های مختلف و بی‌‌آن‌که طالبان در آن دخیل باشند، به افغان‌های نیازمند برسانند تا از بروز احتمالی فاجعه عظیم انسانی در افغانستان جلوگیری شود.