انتصابات فامیلی در دولت جدید؛ کیهان دفاع کرد، نمایندگان تذکر دادند

۳۵ نماینده مجلس به ابراهیم رئیسی در باره انتصابات فامیلی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری تذکر دادند 

ابراهیم رئیسی، صندلی‌های دولتش را که مردمی و ضدفساد می‌خواند، میان دوستان قدیمی و اعضای خانواده تقسیم کرد - HO / Iranian Presidency / AFP

بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و وزیران منتخبش، رفته‌رفته نوبت انتخاب‌ها و انتصاب‌های دیگر رسید و صندلی‌های دولتی که خودش را مردمی و ضدفساد می‌دانست میان دوستان قدیمی و اعضای خانواده تقسیم شد. انتصاب‌های فامیلی البته سابقه دیرینه‌ای در بین روسای جمهوری ایران دارد، اما حالا این فامیل‌بازی‌ها در دولتی که شعارش شایسته‌سالاری بود آن‌قدر شدت گرفته که دیگر نه فقط در فضای مجازی و در گفتگوهای دوستانه بلکه از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف نسبت به این رویه اعتراض می‌شود.

امروز یکشنبه، ۲۳ آبان، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تذکر ۳۵ نماینده به رئیس‌جمهوری اسلامی در مورد انتصابات فامیلی خوانده شد. این نمایندگان معترض بر ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی تاکید و از بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی انتقاد کردند. 

این تذکر در شرایطی داده شد که روز یکشنبه، ۱۶ آبان ماه، نیز فدا حسین مالکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در بخشی از نطق میان دستور خود گفت: «جناب آقای رییسی از شما ممنونیم که فرمودید در موضوع انتصابات هیچ خط قرمزی ندارید. اما این به تنهایی کافی نیست. شایسته است که برای عملی شدن فرمایشات حضرتعالی مهلت یک هفته‌ای تعیین کنید و به دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که بر اساس نسبت‌های فامیلی، سمت‌های دولتی را تصاحب کردند برکنار شوند.»

هرچند او روز بعد در گفتگو با خبرگزاری‌ها گفت که منظور خاصی از این تذکر نداشته و «ما به صورت کلی دراین باره نکاتی را بیان کردیم و بهتر است فرمایشات رئیس‌جمهوری بر زمین نماند.»

بیست و یکم آبان نیز علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت روحانی به خبرگزاری ایلنا گفت: «حدود  ۱۰۰ روز از آغاز به کار این دولت گذشته اما هنوز سیاست‌هایش مشخص نیست. اقداماتی از قبیل انتصابات فامیلی می‌تواند دولت را کارآیی بیندازد. این دولت به شایسته‌سالاری که شعارش را داده است، احتیاج دارد تا شایستگان بیایند و مشکلات مردم را حل کنند، اما انتصابات فامیلی ناقض اصل شایسته‌سالاری در دولت است.»

همچنین روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در کانال تلگرامی‌اش با توضیحاتی در باره خویشاوندسالاری در جوامع مختلف و بدون اشاره مستقیم به شخص یا جناح خاصی، با طعنه از «دوست‌گماری»‌های دولت جدید یاد کرد و نوشت: «باید حواسمان باشد که فساد چهره‌های مختلف دارد و همه‌ چهره‌های آن ویران‌کننده است. مبارزه با فساد به‌طور عام و خویشاوندسالاری و دوست‌گماری به‌طور خاص، نیازمند فرهنگ و گرایش عمومی در سطح جامعه و فرهنگ مدیریتی و سیاسی نزد نخبگان سیاسی است که نسبت به همه‌ اقدامات فسادآمیز حداقل بدون تسامح رفتار کند. موریانه‌ها قادرند به سرعت ولی بدون کمترین بروز ظاهری، یک سیستم را بِجَوند و در نهایت تلی از خاک تحویل دهند. مراقب موریانه‌ها باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفاع روزنامه‌های کیهان و جوان از عملکرد دولت 

با این حال رویه ابراهیم رئیسی در انتخاب افراد آشنا برای منصب‌های گوناگون موافقان و مدافعانی هم دارد. روزنامه جوان، روز گذشته در سرمقاله‌ای به این موضوع پرداخت و نوشت: «به محض شنیدن نسبت، بوق‌ها بلند می‌شود. نه توضیحی می‌خواهند و نه اصلاً اجازه دفاعی می‌دهند. در سال‌های اخیر مدرک و سند جدی برای تأثیر اقوام در اکثر انتصابات یافت نشده است، اما فقط انساب کافی است که شخصیت و هویت فرد را نابود کنند. از رانت اقتصادی که عامل اصلی سرمایه‌سوزی در نظام جمهوری اسلامی است و قابل دفاع نیست که بگذریم، در پیشینه قرآنی و دینی ما به کارگیری منسوبان سالم و کارآمد نه‌ تنها منع نشده است بلکه می‌توان گفت کسی که دارای هوش و ذکاوت و مدیریت است طبیعتاً اطرافیان نیز می‌توانند دارای چنین استعدادی باشند.»

این روزنامه وابسته به سپاه دفاع عجیبش از انتصابات فامیلی را این طور ادامه داد: «سؤال اساسی این است که باید فرزندان منتسبین به جمهوری اسلامی چه کار کنند؟ آن که تحصیل‌کرده است باید چگونه مورد استفاده قرار گیرد؟ محروم کردن جوانان آینده کشور به جرم انتساب به مسئولان جمهوری اسلامی ظلم به آنان است.»

روزنامه کیهان نیز رسانه‌های منتقد را به همدستی با یکدیگر متهم کرد و نوشت: «رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به ائتلاف اشرافی حاکم بر دولت سابق، بازی تکرار پرحجم یک دروغ و جنجال گسترده برای واقعیت جا زدن آن را در پیش گرفته‌اند. روزی نیست که چندین روزنامه و صدها سایت و هزاران کانال در فضای مجازی، در باره انتصابات گسترده فامیلی در دولت جنجال نکنند.»

کیهان با مثال‌های متعددی از تیتر روزنامه‌هایی که نسبت به انتصاب‌های خویشاوندی انتقاد کرده بودند، این واکنش‌ها را به ناخرسندی اصلاح‌طلبان از موفقیت دولت اصولگرا نسبت داد و با ادبیاتی مجیزگویانه نوشت: «اکنون که قریب به سه ماه از جلوس آقای رئیسی به‌عنوان نماینده جریان اصول‌گرایی بر کرسی دومین جایگاه قدرت کشور با کوله‌باری از امیدِ وعده‌ داده ‌شده به آینده روشن در تبلیغات انتخاباتیِ ایشان و حامیانشان می‌گذرد با معرفی آخرین وزیر جا مانده از دولتِ متشکل از افرادی که اکثریت آنها منتقدان زیادی را نسبت به توانایی‌ها و تخصص‌ و سوابق اجرایی به‌همراه دارند، هرچند زودهنگام است که بتوان نظری قطعی در خصوص عملکرد هر یک از آنها ارائه داد، ارزیابی عملکرد آنها از سوی کارشناسان می‌تواند آغازی باشد برای به چالش کشیدن برونداد آنچه را که بر طبل تبلیغاتی برنامه‌ها و اهداف ایشان در دفاع از برنامه‌های خود در جلب رضایت و رای اعتماد مجلسِ همسو با خود ارائه داده‌اند.»

اشاره و اظهار امیدواری کیهان در ارتباط با انتخاب آخرین وزیر کابینه ابراهیم رئیسی است. روز سه‌شنبه قرار است مجلس شورای اسلامی صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش را بررسی کند. مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، برادر داماد علیرضا زاکانی، شهردار تهران است.