«اعضای حزب کمونیست موظفند دارای سه فرزند شوند»

سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ به زوج‌ها اجازه می‌داد تنها یک فرزند داشته باشند

چین سیاست تک‌فرزندی را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد و در یک تغییر تاریخی، امسال به زوج‌ها اجازه داد تا سه فرزند داشته باشند- WANG Zhao / AFP

سرمقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های دولتی چین از اعضای حزب کمونیست خواست که حداقل سه فرزند داشته باشند تا این‌‌گونه «سهم‌شان از مسئولیت» رشد جمعیت این کشور را ادا کنند.

این سرمقاله که ماه گذشته در تارنمای رسانه‌ای دولتی‌ به نام «شبکه گزارش‌های چین» منتشر شد، اخیرا در رسانه‌های اجتماعی چین دست‌به‌دست شد و انتقاد شدید مردم را در فضای مجازی به دنبال داشت. این مطلب از آن زمان از این تارنما ناپدید شده است.

در آن سرمقاله آمده است که هر یک از اعضای حزب حاکم «باید مسئولیت و تعهدش را به افزایش جمعیت کشور به دوش بکشد و بر اساس سیاست سه‌فرزندی عمل کند.»

در ادامه آن سرمقاله آمده است: «هیچ یک از اعضای حزب نباید از هیچ بهانه‌ای، اعم از عینی یا شخصی، برای ازدواج نکردن یا بچه‌دار نشدن استفاده کند و همچنین هیچ‌کس نباید بهانه‌ای برای داشتن یک یا دو فرزند بتراشد.»

مقاله مزبور در بحبوحه تشدید بحث درباره کاهش نرخ زاد‌وولد در چین منتشر شد. دولت چین امسال با آزادسازی قوانین، به مردم اجازه داد برای نخستین بار در بیش از چهار دهه گذشته، حداکثر سه فرزند داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این مقاله پس از واکنش شدید عمومی، از تارنمای آن رسانه حذف شد. به‌رغم حذف آن، مردم میلیون‌ها بار «اسکرین‌شات» از آن را در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» به اشتراک گذاشتند و نگرانی‌های خود را مطرح کردند.

گاردین از قول یکی از کاربران ویبو نوشت: «اگرچه سیاست سه فرزندی به اجرا درآمده است، اما بسیاری از مردم شرایط، توانایی، پول، یا زمان لازم را برای مراقبت از کودکان ندارند؛ به‌ویژه زنانی که باید زودتر به خانه بروند و این باعث می‌شود شرکت‌‌ها نخواهند زنان را استخدام کنند! آیا جامعه نباید در امر توسعه متعادل باشد؟ چه زمانی داشتن سه فرزند قانون اجباری می‌شود؟»

آمار جمعیتی نشان می‌دهد که جمعیت چین تقریبا سریع‌تر از همه کشورهای دیگر در تاریخ مدرن رو به پیری گذاشته است و به‌ دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ که به زوج‌ها اجازه می‌داد تنها یک فرزند داشته باشند، نرخ زادوولد در طی این سال‌ها به شدت کاهش یافته است.

در سال‌های اخیر، دولت چین این محدودیت‌ها را کاهش داده است. چین سیاست تک‌فرزندی را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد و در یک تغییر تاریخی، امسال به زوج‌ها اجازه داد تا سه فرزند داشته باشند.

با این حال، کارشناسان اشاره کرده‌اند که تنها صدور اجازه داشتن کودکان بیشتر، تغییرات اجتماعی مورد نیاز را به همراه نخواهد داشت. برخی از استان‌ها نیز برای ایجاد انگیزه در زوج‌ها برای داشتن سه فرزند، به مجموعه‌ای از اقدام‌های حمایتی، از جمله پرداخت یارانه‌های فرزندآوری و کاهش مالیات را اعلام کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان