«سوددهی سرمایه‌گذاری روی لگوی دست‌دوم بیش از طلا است»

«آدم باید دوستدار واقعی لگو باشد تا بتواند نبض بازار را حس کند و قابلیت بالقوه یک مجموعه خاص را تشخیص دهد»

این پژوهش که روی تعداد دو هزار ۲۳۲ قطعه «لگو»ی تولید شده بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۵ تحقیق کرده است - KRIS CONNOR / AFP

بنا به یک پژوهش، سرمایه‌گذاری روی اسباب‌بازی‌های قابل جمع‌آوری می‌تواند بیش از سرمایه‌گذاری روی طلا سودآوری داشته باشد.

پژوهشگران آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش بازار اسباب‌بازی‌های دست‌دوم محبوب، سالیانه ۱۱ درصد افزایش می‌یابد. 

پژوهشگران می‌گویند این افزایش بیشتر از طلا، سهام، اوراق قرضه، تمبر، شراب، و آثار هنری است.

بنا به نظرسنجی گروه مالی بارکلِی، ثروتمندان حدود ده درصد پول خود را روی جواهر‌آلات، آثار هنری، عتیقه‌جات، شراب‌های قابل جمع‌آوری، و اتومبیل سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اما این پژوهش حاکی از آن است که می‌توان با سرمایه‌گذاری روی «اقلام نامعمول‌تر که خرید آن‌ها کمتر جدی به نظر می‌رسد» نیز که اقلامی کمیاب و بسیار محبوب در بازار هستند، پول ساخت.

پژوهشگران می‌گویند عروسک‌های نادر «باربی»، عروسک‌های کوچک «ابَرقهرمانان»، یا مدل‌های اتوموبیل و قطار ازجمله اشیای مورد نظر مجموعه‌داران است که می‌تواند سوددهی بالایی داشته باشد.

مجموعه‌هایی از جمله مدل کشتی فضایی «میلِنیوم فالکوُن»، «ستاره مرگ ۲» و «ناوشکن ستاره» از فیلم جنگ ستارگان و نیز «تاج محل» در میان باارزش‌ترین اشیا هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکتوریا دوبرینسکایا، از مولفان این پژوهش و استادیار دانشکده علوم اقتصادی، می‌گوید: «عادت کرده‌ایم فکر کنیم مردم اقلامی مثل جواهر، اشیای عتیقه و آثار هنری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. اما گزینه‌های دیگری نیز، از جمله اسباب‌بازی‌های قابل جمع‌آوری هم وجود دارد. ده‌ها هزار «لِگو»ی دست‌دوم در بازار معامله می‌شود.» 

او می‌افزاید: «حتی با درنظرگرفتن بهای اندک بسیاری از این قبیل مجموعه‌ها، باز هم بازار عظیمی است که برای سرمایه‌گذاران سنتی چندان شناخته شده نیست.»

این پژوهش که روی تعداد دو هزار ۲۳۲ قطعه «لگو»ی تولید شده بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۵ تحقیق کرده است، می‌گوید عواملی چون میزان محدود تولید، نمونه‌های ویژه، و نادر بودن آن در بازار دست‌دوم، قیمت‌ها را در چند دهه گذشته به نحو چشمگیری افزایش داده است.

این گزارش می‌افزاید که تنها اقلامی که جعبه آن‌ها باز نشده‌ بوده است، (در این بررسی) درنظر گرفته شده‌اند.

دوبرینسکایا می‌گوید: «مجموعه‌های لگوی تولید ۲۰ - ۳۰ سال گذشته، یاد گذشته را در دوستداران آن‌ها زنده می‌کند، و لذا بهای آن‌ها به شدت افزایش یافته است. اما به رغم سوددهی کلی مجموعه‌های لگو در بازار دست دوم، همه مجموعه‌ها به یک اندازه موفق نیستند.»

«آدم باید دوستدار واقعی لگو باشد تا بتواند نبض بازار را حس کند و قابلیت بالقوه یک مجموعه خاص را تشخیص دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان