علم‌الهدی: زن تنها در صورتی می‌تواند در جامعه نقش‌آفرینی کند که در شعاع یک مرد قرار گرفته باشد

«زنان بدانند اگر حجاب نداشته باشند، به حاشیه تاریخ رانده خواهند شد»

احمد علم الهدی، نماینده علی خامنه ای در مشهد- عکس از فارس

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «زنان بدانند اگر حجاب نداشته باشند، به حاشیه تاریخ رانده خواهند شد» گفت: «در طول تاریخ، زن تنها در صورتی توانسته است در جامعه نقش‌آفرینی کند که در شعاع یک مرد قرار گرفته باشد.»

احمد علم الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه امروز ١٩ آذر، در متن قرار گرفتن بانوان با «زن سالاری» محقق نمی‌شود، افزود یکی از فواید حجاب همین است که زن در حاشیه واقع نشود و به او به‌عنوان ابزاری برای ارضای غرایز جنسی نگاه نشود، بلکه به او به‌عنوان یک انسان قوی و تاریخ‌ساز نگاه شود.

اگرچه این نخستین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی به مسئله حجاب می‌پردازند، اما به نظر می‌رسد مبارزه طولانی مدت زنان و کاهش گرایش عمومی به آن باعث شده تا نگرانی در میان سران حکومت افزایش بیابد. خصوصاً که حجاب از نظر حاکمان ایران «نماد» جمهوری اسلامی است.

بسیاری از تحلیل گران معتقدند که حجاب برای جمهوری اسلامی به یک نماد تبدیل شده است؛ زیرا شکستن این سد می‌تواند سیل عظیمی از مطالبات فروخورده زنان را به همراه داشته باشد. از این رو جمهوری اسلامی سعی می‌کند تا با این ابزار زنان را کنترل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به نظر می‌رسد در این مورد هم حکومت موفق نبوده است. آمارهایی که از سوی خود حکومت منتشر شده نشانگر عدم وفاداری اکثریت زنان به انتخاب پوشش اجباری توسط جمهوری اسلامی است. مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۶۰ تا ۷۰ درصد زنان ایران در گروه محجبه عرفی یا «بد حجاب با تعریف شرعی» قرار دارند. ۳۰ تا ۴۰ درصد در گروه با حجاب می‌گنجند. افزون بر آن گزارش اذعان دارد که تنها ۱۳ درصد زنان حجاب سنتی را رعایت می‌کنند.

البته گروه‌های تندروی نزدیک به حکومت به پشتوانه سخنان رهبر جمهوری اسلامی با استفاده از ابزار حجاب، همواره فشار بر روی زنان را حفظ کرده‌اند.

علی خامنه‌ای پیش‌تر در این مورد گفته بود: «آنچه بنده را حسّاس می‌کند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می‌شوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح می‌شود ... در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می‌گویند] «امام که فرمودند باید زن‌ها باحجاب باشند، همه زن‌ها را نگفتند»! حرف بی‌خود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد.»