رئیس دانشگاه تهران: دادستان می‌خواست دانشجویان «بی‌حجاب» را بازداشت کند

دانشجویان دانشگاه تهران در مراسم روز دانشجو از اعتراض‌های مردمی خوزستان و اصفهان حمایت کردند

ایندیپندنت فارسی

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران گفت که بعد از موضوع عکس بی‌حجاب دختران دانشجو در مقابل دانشگاه تهران، دادستان به او زنگ زد و خواستار بازداشت دانشجویان و رئیس دانشکده شد، اما او با این عنوان که «خود ما سازوکار بررسی داریم» مانع این اقدام شده است. مقیمی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران که با حاشیه‌هایی همراه بود، مدعی شد که دختران «بی‌حجاب» دانشجویان دانشگاه تهران نبوده‌اند.

ماجرای عکس «بدون حجاب» دختران دانشجو در مقابل دانشگاه تهران به حدود یک ماه پیش بازمی‌گردد. در ماه آبان ۱۴۰۰ گروهی از دانشجویان دختر هنگام عکس گرفتن با لباس‌های فارغ‌التحصیلی در مقابل سردر دانشگاه تهران، روسری‌های خود را از سر برداشتند. این عکس به‌ سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

درحالی‌که تعداد زیادی از کاربران حرکت شجاعانه دختران دانشجو را تحسین می‌کردند، برخی کاربران نزدیک به حکومت نیز خواستار برخورد با دانشجویان شدند. در این میان سایت مشرق، رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه مدعی شد که دختران دانشجو فارغ‌التحصیلان خارجی مقیم ایران بودند. چند روز بعد هم تعدادی از زنان حامی حکومت عکس‌هایی از خود با چادر در مقابل دانشگاه تهران منتشر کردند.

حالا پس از گذشت حدود یک ماه از این ماجرا سیدمحمد مقیمی، رئیس جدید دانشگاه تهران خبر داده است که دادستان خواستار دستگیری دختران دانشجو و رئیس دانشکده بوده است. او که در مراسم روز دانشجو در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، در پاسخ به مطالبه دانشجویان برای پیگیری وضعیت دانشجویان زندانی گفت: «داریم این‌ها را بررسی می‌کنیم؛ مثلا عکس بی‌حجاب جلو دانشگاه را با دلیل ثابت کردم این‌ها دانشجوی ما نبودند و دانشجوی داروسازی بودند. دادستان زنگ زد و گفت رئیس دانشکده و دانشجو باید بازداشت شوند، ولی من گفتم خود ما سازوکار بررسی داریم.» مقیمی با طرح این ادعا که «نگاه قبیله‌ای باید کنار گذاشته شود» افزود: «من از پدرم هم دفاع نمی‌کنم؛ تا ندانم مشکلش چیست. من این‌ها را بررسی می‌کنم و خودم را مکلف می‌دانم پیگیر باشم.»

محمد مقیمی، در مهر ۱۴۰۰ با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به‌جای محمود نیلی احمدی، رئیس دانشگاه تهران شد. محمود نیلی، رئیس سابق این دانشگاه در روزهای آخر شهریورماه در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه از او خواسته بود که کسری نوری، دانشجوی زندانی دانشگاه تهران مشمول عفو یا آزادی مشروط شود. یک روز پس‌ازاین درخواست با حکم محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نیلی احمدی از سمت خود برکنار شد و مقیمی جای او را گرفت.

مقیمی، رئیس جدید دانشگاه تهران درحالی مدعی پیگیری وضعیت دانشجویان زندانی شد که در مراسم معارفه خود گفته بود: «من اجازه نخواهم داد، این دانشگاه و تریبون دانشگاه در جایگاهی باشد که علیه نظام جمهوری اسلامی هجمه وارد و تخریب کند.»

محمدعلی کامفیروزی، حقوقدان نیز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران به این موضوع اشاره کرد و گفت: «من متاسفم از اینکه رئیس دانشگاه منتصب رئیس‌جمهور برای ما از عدالت صحبت می‌کند و حتی جواب یک سوال روشن دانشجویان را نمی‌دهد. از دادستان کاسه داغ‌تر از آش شدند و بعد برای ما از آزادی و عدالت می‌گویند.»

به گزارش پایگاه خبری جماران در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران گروهی از دانشجویان سرودی دسته‌جمعی را خواندند که با این بیت آغاز می‌شد: «رندان به چپاول سر این سفره نشستند/ این‌ها همه از غفلت و بی‌حالی ما بود» همچنین دانشجویان در حمایت از اعتراض‌های مردمی خوزستان و اصفهان شعارهایی سر دادند.