وزیر خارجه عربستان سعودی: امیدواریم گفتگوهای هسته‌ای ایران نتیجه بدهد

مشاور امور خارجی امارات هم گفت که کشورش خواهان جنگ در منطقه نیست و ایران باید در مذاکرات نرمش نشان بدهد

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی- FaisalbinFarhan/ Twitter

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد گفتگوهای هسته‌ای ایران در وین به نتیجه برسد.

به گزارش العربیه، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، پنج‌شنبه ۱۸ آذر، با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای ایران و چهار قدرت جهانی در وین گفت: «امیدواریم که گفتگوهای جاری هسته‌ای ثمربخش باشد و از منافع کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس محافظت کند.»

او که در نشستی خبری به همراه عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، سخن می‌گفت، به روابط عربستان سعودی و لبنان نیز پرداخت و گفت: «هیچ بحرانی میان ما و لبنان وجود ندارد. مهم آن است که ما شاهد اصلاحات راستین در این کشور باشیم.»

وی افزود: «ما منتظریم از دولت لبنان به جای حرف، عمل ببینیم»

وزیر خارجه عربستان سعودی در توصیف بحران لبنان تأکید کرد «بحران لبنان در واقع بحرانی است میان مردم این کشور و حزب الله »

در این نشست خبری وزیران خارجه دو‌کشور عربستان سعودی و بحرین برفعالیت های مشترک این دو کشور برای دستیابی به اهداف توافقنامه العلا اشاره کردند.

فیصل بن فرحان اعلام کرد چهار توافقنامه تازه میان این دو کشور امضا شده است.

وزیر خارجه عربستان همچنین از ۶۵ طرح تازه خبر داد که از سوی شورای هماهنگی میان بحرین و عربستان سعودی تدوین شده است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری و داد و ستد بازرگانی میان عربستان سعودی و بحرین افزایش بیشتری یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، امروز پنج شنبه ۱۸ آذر برای دیدار و گفتگو با  بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، وارد منامه، پایتخت بحرین، شد.

سفر ولیعهد عربستان به بحرین بخشی از برنامه سفر منطقه‌ای او به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است.

در تحولی دیگر، یک مقام بلندپایه امارات متحده عربی اعلام کرد تحریم‌ بیشتر ایران نمی‌تواند راه حلی برای گفتگوی هسته‌ای ایران باشد.

به گزارش نشنال نیوز، انور قرقاش روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر گفت امارات متحده عربی روند گفتگوها برای بازگشت به برجام را به دقت دنبال می‌کند.

«ما خواهان موفقیت این روند هستیم. اما امید داریم که این روند به نوعی توافق بر روی گفتگوهایی منجر شود که کشورهای بیشتری را در بر گیرد.»

او تکید کرد که امارات متحده عربی در تلاش برای تقویت ثبات و رفاه در منطقه است.

او که در موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن سخن می‌گفت بر این نکته تاکید کرد که امارات متحده در صورت بن بست در گفتگوها از تحریم  بیشتر ایران پشتیبانی نمی‌کند.

«من تحریم های بیشتر را راه حل نمی‌دانم. همین حالا به اندازه کافی ایران تحریم شده است. دیپلماسی راه حل است. در عین حال ما زمان زیادی نداریم چرا که نگرانی جدی درباره آنچه در سمت هسته‌ای رخ می‌دهد وجود دارد.»

او از ایران خواست که نرمش بیشتری در گفتگوها نشان دهد. او همچنین افزود ایران می‌تواند در مسائل منطقه‌ای کارهای بیشتری انجام دهد، به ویژه در مورد برقراری آتش بس در یمن.

انور‌ فرقاش تأکید کرد: «ما هیچ علاقه‌ای به کشیدن پای آمریکا به یک درگیری دیگر همچون افغانستان و عراق را نداریم. ما هیچ علاقه‌ای به یک جنگ طولانی دیگر در منطقه نداریم. در واقع منافع ما در این است که از چنین جنگی به هر قیمتی پیشگیری کنیم.»