پنتاگون: رزمایش مشترک ما با اسرائیل، امری معمول است

رویترز از تمرین‌های نظامی مشترک احتمالی با تمرکز بر جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود

آمریکا و اسرائیل طی سال‌ها چندین رزمایش‌ نظامی مشترک داشته‌اند - JACK GUEZ / AFP

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز پنجشنبه گفت که در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن، مقام‌های دو کشور در مورد نگرانی‌های مشترکشان از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در همین روز در یک گزارش اختصاصی، نوشته بود که انتظار می‌رود مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا و اسرائیل درباره تمرین‌های نظامی مشترک احتمالی با تمرکز بر جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو بپردازند.

جان کربی در کنفرانس خبری روزانه خود در وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسشی در همین ارتباط، بدون ذکر جزئیات گفت: «ما به‌طور معمول و روتین تمرین‌های (نظامی) و آموزشی را با همتایان اسرائیلی خود انجام می‌دهیم.»

او در ادامه گفت: «من امروز چیزی برای اعلام، صحبت، اشاره یا گمانه‌زنی درباره آن ندارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش اختصاصی رویترز، از قول یک مقام آمریکایی نوشته شده است که تمرین‌های نظامی آمریکا و اسرائیل به منظور آمادگی برای بدترین سناریو در صورت شکست دیپلماسی و مقابله نظامی با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و هدف از آن تولید برق و کاربردهایش در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی است. با این حال آمریکا و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان درباره این ادعا ابراز تردید کرده‌اند.

اسرائیل یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران است و رسیدگی به سایر فعالیت‌های تهران، از جمله برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه را خواستار شده است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، اعلام کرده است که مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برایش در اولویت قرار دارد و با احیای توافق شش سال پیش، می‌توان از آن برای رسیدگی به سایر اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده تهران هم استفاده کرد.