مقابله با تهدید ایران، موضوع گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل

اگر سیاست کنونی آمریکا در قبال ایران به نتیجه نرسد، جو بایدن آماده رو کردن گزینه‌های دیگر است

لوید آستین و بنی گانتز در ورودی ساختمان پنتاگون - REUTERS/Ken Cedeno

وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه در واشنگتن، نگرانی عمیق خود را از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.

بنی گانتز و لوید آستین در مقر وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کردند.

در این دیدار،‌ وزیر دفاع اسرائیل به همتای آمریکایی خود گفت که برای تعمیق گفت‌وگو‌ها و همکاری دو کشور درباره جمهوری اسلامی ایران، «از جمله درباره مسائل مربوط به آمادگی نظامی» مشتاق است.

بنی گانتز گفت: «ایران با ورق‌های بدی دارد پوکر بازی می‌کند و دنبال [به دست آوردن] زمان است. جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده این فرصت را دارد که علیه خواست‌های برتری‌جویانه‌ جمهوری اسلامی ایران عمل کند، ثبات را بازگرداند و از سرکوبی کشورهای منطقه جلوگیری کند.»

لوید آستین پیش از دیدار با گانتز گفته بود که از نبودِ گفت‌وگوی سازنده از سوی ایران به‌شدت نگران است و هشدار داد که اگر سیاست کنونی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسد، جو بایدن برای «رو کردن به گزینه‌های دیگر» آماده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، نوشت که دستور کار دیدار آستین و گانتز، رزمایش‌های مشترک برای آمادگی برای بدترین سناریو و نابودی تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در صورت شکست دیپلماسی را هم شامل می‌شود.

گانتز در آغاز دیدار خود با آستین گفت: «جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و ثبات منطقه و جهان و تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل است.» او افزود: «مایلم تاکید کنم که مردم ایران دشمن ما نیستند. آن‌ها گروگان رژیمی مستبدند که حقوق بشر را نقض می‌کند.»

روز چهارشنبه یک مقام آمریکایی به شرط آنکه نامش برده نشود، گفت که سران پنتاگون آبان ماه در گزارشی به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، مجموعه کاملی از گزینه‌های نظامی موجود برای بازداشتن جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای را ارائه کرده‌اند.