ادعای «خالق بیت‌کوین»: ۵۰ میلیارد دلار ثروتم را نگه می‌دارم

کرگ رایت در دعوای حقوقی برای نگه داشتن گنجینه‌ای از این رمزارز به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پیروز شد

از سال ۲۰۱۶، رایت ادعا کرد که او ناکاموتو است؛ ادعایی که بخش قابل توجهی از فعالان جامعه رمزارز با شک و تردید شدید به آن نگریستند- Eugene Gologursky/Getty Images for CoinGeek /AFP

یک دانشمند علوم کامپیوتری که ادعا می‌کند مخترع بیت‌کوین است، در نبردی حقوقی برای نگه داشتن گنجینه‌ای از این رمزارز به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پیروز شده؛ گرچه ثابت نکرده که واقعا مالک آن است.

هیئت منصفه‌ای در فلوریدا دریافت که کرگ رایت نیمی از ۱.۱ میلیون بیت‌کوین را به خانواده دیوید کلیمن، شریک تجاری سابق رایت بدهکار نیست.

اعضای هیئت منصفه یک هفته کامل رایزنی کردند و به دفعات از وکلای هر دو طرف و همچنین قاضی درباره نحوه عملکرد رمزارزها و نیز روابط تجاری بین این دو مرد سوالاتی پرسیدند.

در مرکز این دعوای حقوقی ۱.۱ میلیون بیت‌کوین قرار دارد که بر اساس قیمت‌های فعلی تقریبا ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. این‌ها جزو اولین واحدهای این رمزارز بودند که از طریق استخراج ایجاد شدند و فقط می‌توانستند به شخص یا نهادی تعلق داشته باشند که از ابتدا با این رمزارز درگیر بوده است.

منشا بیت‌کوین همیشه کمی رازآلود بوده است؛ به همین دلیل این دادگاه توجه بسیاری از کسانی را که طرف این دعوا نیستند، به خود جلب کرده است. در اکتبر ۲۰۰۸، در اوج بحران مالی، شخصی به نام «ساتوشی ناکاموتو» مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن چارچوبی برای یک رمزارز ارائه می‌شد که به هیچ مرجع قانونی یا حاکمیتی مرتبط نبود. چند ماه بعد، استخراج این رمزارز آغاز شد.

نام ناکاموتو که از ژاپنی و تقریبا به معنای «در مرکزِ» ترجمه می‌شود، هرگز نام واقعی خالق بیت‌کوین در نظر گرفته نشد. برخی از فعالان جامعه رمزارز حتی باور ندارند که ناکاموتو یک فرد واحد بوده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سال ۲۰۱۶، رایت ادعا کرد که او ناکاموتو است؛ ادعایی که بخش قابل توجهی از فعالان جامعه رمزارز با شک و تردید شدید به آن نگریستند. با توجه به ساختار بیت‌کوین، تمام تراکنش‌های آن عمومی‌اند و ۱.۱ میلیون بیت‌کوین موردبحث از زمان افشای بزرگ رایت دست‌نخورده مانده‌‌اند. اعضای جامعه بیت‌کوین مرتبا از رایت خواسته‌اند تا فقط کسری از سکه‌ها را به یک حساب جداگانه منتقل کند تا ثابت شود که او واقعا به همان اندازه که ادعا می‌کند، ثروتمند است.

بر اساس شاخص میلیاردر بلومبرگ، اگر رایت این ثروت را در کنترل داشته باشد، در میان ۳۰ فرد ثروتمند جهان قرار می‌گیرد.

دیوید کلیمن آوریل ۲۰۱۳ درگذشت. خانواده او به رهبری برادرش ایرا کلیمن، ادعا کردند که دیوید کلیمن و رایت دوستان نزدیکی بوده‌اند و بیت کوین را با مشارکت هم ساخته‌اند. وراث کلیمن بر سر نیمی از بیت‌کوین‌های موردبحث و همچنین حقوق مالکیت معنوی شکایت کردند.

وکلای رایت بارها گفته‌اند که دیوید کلیمن و رایت با هم دوست بوده‌ و در کار با هم همکاری داشته‌اند، اما شراکت آن‌ها با ایجاد یا عملیات اولیه بیت‌کوین هیچ ارتباطی نداشته است.

رایت گفته است که اگر در دادگاه برنده شود، قصد دارد مقدار زیادی از ثروت بیت‌کوین را به خیریه اهدا کند؛ اگرچه هنوز ثابت نکرده است که واقعا آن را در اختیار دارد.

بر اساس بخشی از حکم صادره، رایت به دلیل نقض مالکیت معنوی به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار غرامت به خانواده کلیمن محکوم شد.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان