محافظان فرمانده ارشد طالبان در بدخشان را تیرباران کردند

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مولوی نجم‌الدین مسئول معادن در شهرستان یفتل پایان شد

مولوی نجم‌الدین فایض، که طالبان او را « فاتح یفتل» می‌خوانند، نقش برجسته‌ای در حمله‌های مرگ‌بار این گروه در سال‌های اخیر داشت-ایندیپندنت‌فارسی

قبل از ظهر چهارشنبه ۱۷ آذر، یک فرمانده ارشد طالبان در بدخشان به نام مولوی نجم‌الدین فایض، در شهرستان یفتل پایان به دست محافظش تیرباران شد.

مولوی نجم‌الدین فایض، که طالبان او را « فاتح یفتل» می‌خوانند، نقش برجسته‌ای در حمله‌های مرگ‌بار این گروه در سال‌های اخیر داشت. او همچنین فرمانده جنگجویان طالبان در عملیات تصرف مرکز شهرستان یفتل در اوایل اوت بود. یک منبع در بدخشان به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی نجم‌الدین را محافظش در درگیری داخلی میان طالبان کشته‌اند. به گفته این منبع، صبح چهارشنبه، هنگامی که مولوی نجم‌الدین برای ادای نماز به مسجدی در مرکز شهرستان یفتل پایان رفته بود، به دست محافظش به نام قمرالدین مشهور به «شیخ» تیرباران شد.

جزئیات بیشتری از چگونگی این رویداد و این که آیا قمرالدین بازداشت شده است یا خیر، هنوز موجود نیست. شماری از اعضای طالبان با نشر عکس‌هایی از مولوی نجم‌الدین، بابت مرگ او اظهار تاسف کرده‌اند و او را از جمله فرماندهان ارشد این گروه در بدخشان دانسته‌اند که نقش مهمی در تصرف مراکز شهرستان‌ها داشته است. مولوی نجم‌الدین پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان مسئول معادن در شهرستان یفتل پایان شد.

روز سه‌شنبه، یک عضو گروه طالبان که محافظ استاندار تخار بود، در مرکز شهر تالقان به دست افراد مسلح ناشناس تیرباران شد. یک منبع محلی در تخار گفت که در یک ماه گذشته، چند عضو طالبان در مرکز و حومه‌های شهر تالقان کشته شده‌اند، اما خبر این رویدادها به دلیل تعطیل شدن کار رسانه‌های محلی و تلاش طالبان برای خوب نشان دادن اوضاع، منتشر نشده است. رسانه‌های خصوصی و تلویزیون ملی، که اساسا زیر نظارت طالبان فعالیت می‌کند، در بسیاری از شهرهای افغانستان از فعالیت باز مانده‌اند.

کشته شدن محافظ استاندار منصوب طالبان در تخار را گروه داعش خراسان به عهده گرفته است، اما کشته شدن مولوی نجم‌الدین را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدخشان در شمال شرق افغانستان واقع است. این منطقه با تاجیکستان مرز مشترک رسمی و با پاکستان و چین نیز مرزهای دشوار گذر و کوهستانی دارد. بدخشان پناهگاهی مهم برای گروه‌های تروریستی خارجی در سال‌های اخیر بوده است. بر اساس یک گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه ژوییه سال جاری میلادی منتشر شد، صدها عضو شبکه انصارالله تاجیکستان، تحریک اسلامی ازبکستان، و حرکت اسلامی ترکستان شرقی (شبه‌نظامیان اویغور)، در کوهستان‌های بدخشان فعالیت دارند. طالبان هیچ‌گاه حضور تروریست‌های خارجی در صفوفشان را نپذیرفته‌اند، اما تا آخرین روزهای حاکمیت دولت پیشین افغانستان، هر از گاهی تروریست‌های خارجی در نبرد با نیروهای دولت پیشین کشته می‌شدند. همچنین، بیشتر از ۴۰۰ تروریست خارجی که شماری از آنان در جریان درگیری با طالبان بازداشت شده بودند و در زندان‌های کابل حبس بودند، هم‌زمان با تسلط طالبان بر آن شهر در پانزدهم اوت، از زندان‌ها آزاد شدند.

منابع آگاه معتقدند که تروریست‌های خارجی، به‌ویژه اعضای گروه‌های شبکه انصارالله تاجیکستان، تحریک اسلامی ازبکستان، و حرکت اسلامی ترکستان شرقی، در افغانستان و به‌ویژه در کوهستان‌های بدخشان حضور دارند و ممکن است در آینده نه چندان دور، دردسرهای جدیدی برای افغانستان به وجود آورند.

بر اساس اطلاعات برخی منابع، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و نزدیک شدن این گروه به چین، ازبکستان، و دیگر کشورهای منطقه، تروریست‌های خارجی از این گروه بُریده و به گروه داعش خراسان پیوسته‌اند که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در ۳۴ استان افغانستان فعالیت دارد.

بیشتر از جهان