تخریب خانه‌های اهالی بلخاب به دستور فرمانده طالبان

افراد تحت امر مولوی مهدی مجاهد در ولایت سرپل خانه‌های مردم را ویران می‌کنند

افراد تحت امر مولوی مهدی مجاهد، رئیس اداره «استخبارات» طالبان در بامیان و تنها فرمانده این گروه از قوم هزاره، ده‌ها خانه در مرکز شهرستان بلخاب ولایت سرپل را به بهانه ساختن بازار و جاده جدید، تخریب کرده‌اند.

شماری از شهروندان ساکن بلخاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفتند، مولوی مهدی مجاهد که از ساکنان بلخاب است و به عنوان رئیس اداره استخبارات طالبان گماشته شده است، اخیراً به بلخاب رفته و به بهانه ساختن بازار و جاده جدید، دستور تخریب شماری از خانه‌های مردم را داده است. مولوی مهدی مجاهد به مردم گفته است که قصد دارد بازار جدیدی در بلخاب بسازد و به این دلیل، هر تعداد خانه و زمینی که در محدوده مورد نظر او برای بازار قرار داشته باشد، تخریب خواهد شد.

صبح امروز، دوشنبه یکم آذر، یکی از ساکنان روستای «دهنه» که کوشید مانع تخریب خانه‌اش شود، توسط افراد تحت امر مولوی مهدی مجاهد بازداشت، و چندین ساعت شکنجه شد. به گفته یکی از شاهدان آن رویداد، مولوی مجاهد به همه ساکنان منطقه دستور داده است که در برابر تخریب خانه‌ها و املاک خود اعتراض نکنند، چون بازاری که قرار است او بسازد، باعث رونق اقتصادی بلخاب خواهد شد.

در دوران حکومت پیشین، اگر خانه‌ها و زمین‌های مردم در اثر اجرای پروژه جدیدی مانند بازار  یا جاده ویران می‌شد، حکومت مکلف بود در ازای آن به مالکان آن اماکن یا زمین‌ها پول نقد یا زمین دیگری بدهد. اما مولوی مهدی مجاهد نه تنها چیزی در ازای ویران شدن خانه‌های مردم به آنان نداده است، بلکه با حربه تهدید و فشار، به سکوت وادار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیویی که از جریان تخریب خانه‌های مردم در روستای دهنه منتشر شده است، یکی از ساکنان روستا می‌گوید، در آستانه زمستان، ویران شدن خانه‌ای که او روی آن هزینه کرده بود، دشواری‌های فراوانی برایش به بار خواهد آورد.

یک منبع محلی در بلخاب، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت: «مهدی مجاهد روزانه از هر خودرو باربری که سنگ ذغال معادن بلخاب را به شهر مزارشریف انتقال می‌دهد، ده هزار افغانی باج می‌گیرد و از مغازه‌ها و تاجران محلی نیز اخاذی می‌کند. با آن که مسئولیت رسمی‌ او در بامیان است، اما چون در بلخاب نیروی نظامی دارد، در این‌جا قلدری می‌کند.»

این منبع که از نزدیکان مولوی مهدی مجاهد است، در مورد سوابق مجاهد گفت:«او در سال ۲۰۱۱، به اتهام آدم‌ربایی، توسط نیروهای دولت پیشین بازداشت شد و نزدیک به شش سال در زندان بود. در زمان حبس، با زندانیان طالبان دوست شد و با آن که بیشتر به عنوان یک شخص یاغی و اوباش مشهور بود، در آن دوران به یک فرد مذهبی افراطی بدل شد.»

به گفته این منبع، مهدی مجاهد، پس ازآزادی زندان در سال ۲۰۱۷، به حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاجی محمد محقق پیوست و به عنوان فرمانده محلی آن حزب در بلخاب منصوب شد. یک سال بعد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹، با فرماندهان محلی در بلخاب وارد جنگ شد و در نتیجه از منطقه متواری شد و به طالبان پناه برد. بر اساس اطلاعات این منبع خبری، پس از مشارکت مهدی مجاهد در شماری از نبردهای طالبان با نیروهای دولت پیشین افغانستان، طالبان به او لقب «مولوی» دادند و در رسانه‌های این گروه، به عنوان نخستین فرمانده قوم هزاره از او یاد شد.

در پانزدهم اوت سال جاری میلادی و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، مولوی مهدی مجاهد، به عنوان رئیس اداره «استخبارات» طالبان در بامیان گماشته شد. روز چهارم نوامبر، مولوی مهدی با یک فرمانده دیگر طالبان در بازار بامیان، بر سر تصاحب یک خودرو درگیر شدند. در آن درگیری سه نفر از افراد مهدی زخم برداشتند و درگیری با پادرمیانی مسئولان محلی طالبان خاتمه یافت. دو روز پس از آن، هیئتی از کابل به بامیان رفت تا واقعیت ماجرا را روشن کند. هیچ جزئیاتی از نتایج تحقیقات این گروه به بیرون درز نکرد، اما مولوی مهدی مجاهد بامیان را ترک کرد و اکنون در بلخاب که زادگاه او است، به سر می‌برد. برخی از منابع گفته‌اند که او پس از درگیری با یک فرمانده دیگر طالبان در بامیان، به اتهام تشکیل گروه‌ شبه‌نظامی تحت فرماندهی خود و اخاذی، از مسندش به عنوان رئیس اداره استخبارات طالبان در بامیان برکنار شده است، اما این خبر را منابع نزدیک به مهدی هنوز تایید نمی‌کنند.

با این حال، منابعی در بلخاب می‌گویند که او خودش را رهبر بلامنازع بلخاب تلقی می‌کند و روزانه با اخاذی از صاحبان و کارکنان معادن ذغال سنگ، دارندگان خودروهای باربری، مغازه‌ها و تاجران محلی، عایدی هنگفتی دارد و با استفاده از امکانات نظامی که در اختیار دارد، اکنون اقدام به ساختن بازار جدیدی کرده است و به آن بهانه، خانه‌های مردم را ویران می‌کند.