اعتراض مسکو به رزمایش‌های آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه

آمریکا و متحدانش حمایت کامل خود از کی‌یف در برابر مسکو را ابراز کرده‌اند

تنش‌های اخیرا به دنبال تحرک نظامی روسیه در مرزهای اوکراین تشدید شده است- YURIY DYACHYSHYN / AFP

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که یادداشت اعتراضی در مورد رزمایش‌های «خطرناک» هواپیماها و کشتی‌های نظامی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه به سفارت ایالات متحده آمریکا در مسکو فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخن‌گویان وزارت امور خارجه روسیه در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که روسیه خواستار گفت‌وگو در مورد تضمین‌های امنیتی و بحث درباره یافتن راه‌هایی برای کاهش تنش‌های نظامی و سیاسی است.

در سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه، ترور بیولوژیک یک جاسوس دوجانبه سابق در بریتانیا، و اتهام دخالت روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روابط مسکو و غرب به تنش کشیده شد.

این تنش اخیرا و به دنبال تحرک نظامی روسیه در مرزهای اوکراین تشدید شده است. آمریکا و متحدانش حمایت کامل خود از کی‌یف در برابر مسکو را ابراز کرده‌اند. این موضوع از محورهای اصلی گفت‌وگوی مجازی روز سه‌شنبه سران آمریکا و روسیه بود.

دیدار روسیه و نمایندگان ناتو

رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه گفت حضور نیروهای نظامی آمریکایی در داخل خاک اوکراین جهت بازدارندگی حمله احتمالی روسیه به این کشور گزینه مطرح روی میز نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن همچنین ابراز امیدواری کرد انجام دیداری بین نمایندگان روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را تا روز جمعه اعلام کند.

وی گفت این دیدار در سطح بالا و بین مقامات ارشد روسیه دست‌کم چهار عضو عمده ناتو برگزار می‌شود و قرار است به نگرانی‌های روسیه نیز در ارتباط با این پیمان نظامی غربی پرداخته شود.

بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت، در گفت‌وگوی مجازی اخیر برای رئیس جمهوری روسیه روشن کرده است تهاجم به اوکراین تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را علیه مسکو به دنبال خواهد داشت.