سنا قطعنامه منع فروش سلاح به عربستان را رد کرد

نامه بایدن به سنا: «۲۱۲۰ نیروی آمریکایی در عربستان حضور دارند تا از منافع آن در مقابل حمله‌های گروه‌های مورد حمایت ایران محافظت کنند»

کاخ سفید تاکید دارد فروش سلاح به عربستان برای دفاع در برابر حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی ضروری است-TASOS KATOPODIS / Getty Images via AFP

مجلس سنا روز سه‌شنبه با رای ۶۷ بر ۳۰ فروش سلاح به عربستان سعودی را تایید کرد. به این ترتیب تلاش‌ گروهی از مخالفان قرارداد ۶۵۰ میلیون دلاری فروش موشک‌های هوا به هوا و دیگر تجهیزات به عربستان سعودی به مانع جدی برخورد کرد. راند پال، مایک لی و برنی سندرز قطعنامه ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی را به سنا ارایه کرده بودند.

به گزارش پولیتیکو، کاخ سفید می‌گوید فروش این تسلیحات برای مقابله به حمله‌ها به ویژه حمله‌های حوثی‌های مورد حمایت ایران به عربستان ضروری است. این بیانیه تاکید می‌کند که موشک‌ها برای مقابله با تهدید‌ها علیه عربستان سعودی و دفاع این کشور از خود مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه حمله به اهدافی روی زمین.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی مدت‌ها است که به طور روزانه هدف حمله‌های موشکی، راکتی و پهپادی حوثی‌های یمن قرار داد. وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه گزارش داده بود که مهمات عربستان سعودی باتوجه به دفاع روزمره در مقابل حمله‌های این گروه شبه‌نظامی کاهش یافته است.

این رای‌گیری بین سناتورهای دمکرات موافق و مخالف طرح شکاف عمیقی ایجاد کرد اما اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان از فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت کردند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا در حمایت از این طرح گفت: «عربستان سعودی با تهدید‌های شورشیان مورد حمایت ایران احاطه شده است. رای علیه این طرح به معنی تضعیف یکی از مهمترین شرکای منطقه‌ای ما است.»

توافق فروش سلاح به عربستان سعودی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌دست آمده بود. دولت جو بایدن برای بررسی توافقنامه‌های منعقد شده در دوره ترامپ، آن را به حال تعلیق درآورده بود.

همزمان با رای‌گیری سنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نامه‌ای به سنا درباره اختیارات جنگی و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه و جهان نوشت: «۲۱۲۰ نیروی مسلح ایالات‌متحده آمریکا در عربستان سعودی حضور دارند تا از منافع آمریکا و نیروهایش در منطقه در مقابل عملیات خصمانه گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی محافظت کنند.» این نامه می‌افزاید:  نیروها در هماهنگی با دولت عربستان سعودی ظرفیت دفاع هوایی و موشکی فراهم آورده و از عملیات جنگنده‌های ایالات‌متحده پشتیبانی می‌کنند.»