ایران فقط برای شکست هنگ‌کنگ کافی بود!

نگاهی به پیروزی ۲ - صفر ایران و هشدارهایی برای بازی‌های سخت‌تر

عکس از بازی ایران - هنگ‌کنگ از کنفدراسیون فوتبال آسیا

بازی هنگ‌کنگ - ایران، اولین قدم برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های چین ۲۰۲۳ بود. اما این بازی در شرایطی شروع شد که به روایت سایت ساوت چاینا مورنینگ پست، شهروندان هنگ‌کنگ می‌خواستند برنامه‌هایی را در ادامه اعتراض‌های سیاسی اجتماعی خود اجرا کنند. پست‌های بی‌شماری در «فروم‌»های محلی منتشر شده بود و از هواداران فوتبال دعوت شد تا در اعلام مخالفت، همراهی کنند. آنان از حاضران در ورزشگاه خواسته‌ بودند تا مشابه اتفاقی که در ورزشگاه هنگ‌کنگ رخ داد، نسخه متفاوتی از سرود ملی هنگ کنگ را بخوانند و سرود ملی چین را «هو» کنند. برای ایجاد یک زنجیره انسانی در اطراف ورزشگاه برنامه‌ریزی شد تا از فعالیت دانشجویان در شهر حمایت شود. تماشاگران با شعار «ما هنگ‌کنگ هستیم» به ورزشگاه رفتند. برنامه دیگر پوشیدن کیت تیم‌های مورد علاقه خارجی و راهپیمایی از یک ایستگاه متروی مجاور تا خود ورزشگاه محل برگزاری بازی بود. در چنین شرایطی، بازی برای هنگ‌کنگ تحت تاثیر این ماجراها بود.

برای ایران اما بازی با هنگ‌کنگ چیزی شبیه یک بازی تدارکاتی بود؛ شاید حتی آسان‌تر از دو بازی دوستانه اخیر مقابل سوریه در تهران که ایران با ۵ گل پیروز شد، و بازی با کره جنوبی در خانه حریف، که ایران با نمایشی هجومی به تساوی یک - یک رسید. سرمربی هنگ‌کنگ پیش از بازی خیال خود و تیمش را راحت کرد و گفت توقع گرفتن امتیاز مقابل ایران را ندارد. بازی با هنگ‌کنگ اگرچه برای ایران با پیروزی ۲ - صفر تمام شد، اما می‌توانست بازی پرگل‌تری برای ایرانی‌ها باشد. هنگ‌کنگ در تاریخ فوتبالش هرگز نتوانسته به ایران گل بزند و این امر، فاصله فوتبال دو کشور را نشان می‌دهد.

تیم ایران اما مقابل هنگ‌کنگ حریف سخت‌گیر و پیچیده‌ای نبود. بدیهی بود که هنگ‌کنگ نمی‌تواند خودش را به ایران تحمیل کند یا حتی نمی‌تواند با دفاع اتوبوسی دوام بیاورد، اما توقع بیشتری از ایران می‌رفت. مارک ویلموتس، سرمربی جدید تیم ملی ایران، اولین بازی رسمی‌اش را مقابل هنگ‌کنگ با پیروزی پشت سر گذاشت، اما ادعاهایی که پیش‌تر درباره ارائه فوتبال هجومی از سوی ویلموتس مطرح شده بود، نشانه‌های واضحی در بازی با هنگ‌کنگ بروز ندادند. با بررسی جنس انتقادات از کارلوس کی‌روش، ویلموتس در شروع مربیگری خود در ایران بحث‌هایی را درباره ارائه فوتبال هجومی مطرح کرد، اما حالا شاید در اولین و آسان‌ترین بازی رسمی، دریافت که کار چندان هم ساده نیست و فوتبال را با اتکا به واقعیت بازی می‌کنند، نه ادعا.

ویلموتس در هنگ‌کنگ حتما دنبال شناخت بیشتر از تیمش بود و اکنون، با دریافت‌های فنی تازه، باید به فکر بازی‌های آینده باشد. گروه ایران اگرچه حریفانی آسان مثل هنگ‌کنگ و کامبوج دارد، اما عراق و بحرین می‌توانند موانع بلندی باشند و برای گذر از این مرحله، ایران به پیشرفت فنی بیشتری نسبت به آنچه که در برابر هنگ‌کنگ ارائه شد، نیاز خواهد داشت. شاید سخت‌گیرانه باشد که بنویسیم قدرت اجرایی ایران در تاکتیک‌ها فقط برای پیروزی مقابل هنگ‌کنگ کافی بود، اما این هشداری برای آینده است.

جزئیات بازی:

هنگ‌کنگ صفر - ایران ۲

مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران

داور: یاماماتو یودای (ژاپن)، کمک‌ها: کاراکامای ساتوشی و هیراما ریو (ژاپن)

ایران: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، احسان حاجی‌صفی، امید ابراهیمی (دقیقه ۷۰، علی کریمی)، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۸۷، اشکان دژآگه)، مهدی ترابی (دقیقه ۶۱، وحید امیری)، کریم انصاری‌فرد، سردار آزمون

سرمربی: مارک ویلموتس

هنگ‌کنگ: هونگ فای، وانگ کیت، دنیل رودریگز، خوزه دسوزا، هوانگ یانگ، استفان (دقیقه ۷۲، آلکس آکانده)، روبرتو اورلاندو، چون لوک، لاو تسز چون، تانگ کین (دقیقه ۶۴،چونگ)، راسل آندرو جیمز

سرمربی: میخو پاتلاینن

بازیکن برتر: سردار آزمون

کارت زرد: تانگ کین ۳۹، لاو چونگ ۶۸، روبرتو خیمنز گاگو ۸۳ و کانسلا ۸۵ برای هنگ‌کنگ

گل‌ها:

هنگ‌کنگ صفر - ایران یک، دقیقه ۲۳، سردار آزمون: سانتر رضاییان توسط دروازه‌بان حریف قطع شد و توپ بیرون از محوطه جریمه به احسان حاجی‌صفی رسید. شوت او توسط انصاری‌فرد قطع شد و تصادفی، تبدیل به پاس برای سردار شد. آزمون با شوت دقیق، توپ را به تور دروازه هنگ‌کنگ فرستاد.

هنگ کنگ صفر - ایران ۲، دقیقه ۵۴، کریم انصاری‌فرد: جهانبخش به محوطه جریمه حریف فرار کرد و ارسال زمینی‌اش بهترین فرصت را در اختیار انصاری‌فرد گذاشت. ضربه مهاجم ایران گل دوم برای ایران بود.

برنامه بازی‌های ایران:

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۹۸ (هنگ کنگ صفر - ایران ۲)

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۹۸ (ایران - کامبوج)

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۹۸ (بحرین - ایران)

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۹۸ (عراق - ایران)

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۹۹ (ایران - هنگ کنگ)

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ (کامبوج - ایران)

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۹۹ (ایران - بحرین)

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۹۹ (ایران - عراق)

بیشتر از ورزش