قوه‌قضاییه معترضان اصفهانی را به تیراندازی متهم کرد

از وضعیت زنان و کودکان بازداشت شده در جریان اعتراض‌های اصفهان اطلاعی در دست نیست

خبرگزاری هرانا دستگیری ۲۱۴ نفر در جریان اعتراض‌های روز جمعه، پنجم آذر، در اصفهان را تایید کرده است - ایسنا

سخنگوی قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران دستگیری ۱۳۰ نفر در ارتباط با اعتراض‌های اصفهان را تایید کرد. ذبیح‌الله خداییان گفت: «به‌جز افرادی که تیراندازی‌ کرده‌ بودند، مابقی با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.» خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، اعلام کرده است که در جریان اعتراض‌های روز جمعه، پنجم آذر، در اصفهان، ۲۱۴ نفر بازداشت شدند که ۱۳ نفر آنان کودک بودند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۶ آذر مدعی شد که «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» مردم اصفهان را «افراد سودجو» به «اغتشاش» کشیده‌اند. او برخی افراد بازداشتی را به تیراندازی متهم کرده است؛ در حالی که ویدیوها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در پی تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌های عامل حکومت، بسیاری از معترضان از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند.

با وجود ادعای خداییان درباره آزادی بازداشت‌شدگان با قرار وثیقه، گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر حاکی از آن است که با گذشت ۱۰ روز از دستگیری معترضان، کماکان تعداد نامعلومی در بازداشت به سر می‌برند. از وضعیت زنان و کودکان بازداشت شده در جریان اعتراض‌ها هم اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری هرانا دستگیری ۲۱۴ نفر در جریان اعتراض‌های روز جمعه، پنجم آذر، در اصفهان را تایید کرده است. بر اساس این گزارش، جمعه گذشته از شماری از افراد رسما «تعهد عدم خروج از منزل» گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش سازمان‌های حقوق بشری و شاهدان عینی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد حاضر در تجمع‌های اعتراضی بعد از پنجم آذر، بازداشت شده‌اند و نیروهای امنیتی حتی برخی مجروحان در حال مداوا در بیمارستان‌های اصفهان را هم دستگیر کرده‌اند.

مقام‌های قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ اشاره‌ای به این موضوع، مدعی شدند که برخی بازداشتی‌ها با قرار وثیقه‌ آزاد شده‌اند. این موضوع را پیش‌تر اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری اصفهان، نیز اعلام کرده و گفته بود: «برای دستگیرشدگان پرونده تشکیل شده است و همان‌طور که به مردم وعده داده بودیم، شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده‌ها در دادسرای مرکز استان تشکیل دادیم.»

کشاورزان اصفهانی از روز ۱۶ آبان ۱۴۰۰، در اعتراض به بحران کمبود آب بر بستر خشک زاینده‌رود تحصن کردند و با برپایی چادرهایی در این منطقه اعلام کردند که تا پاسخ روشنی از مسئولان دریافت نکنند، به خانه بازنخواهند گشت؛ اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه، ۳ آذر، با حمله به آنان چادرهایشان را آتش زدند و گروهی را دستگیر کردند.

روز جمعه، پنجم آذر، گروهی از مردم اصفهان با پیوستن به کشاورزان معترض در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تجمعی اعتراضی برپا کردند اما با سرکوب نیروهای حکومتی مواجه شدند. نیروی انتظامی با تیراندازی مستقیم و شلیک گاز اشک‌آور بسیاری از معترضان را مجروح و تعداد زیادی را دستگیر کرد.

جمعه بعد، ۱۲ آذر ۱۴۰۰، پلیس اصفهان برای جلوگیری از برگزاری تجمع‌ اعتراضی در این شهر، در محدوده پل خواجو و رودخانه زاینده‌رود حکومت‌نظامی اعلام کرد. دفتر معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان اصفهان در اطلاعیه‌ای از شهروندان خواسته بود تا «با توجه به سوء‌استفاده معاندان، از شرکت در تجمع‌های غیرقانونی تحت هر عنوان جدا خودداری کنند».

پس از سرکوب خشونت‌بار معترضان اصفهانی و شلیک مستقیم گلوله به آنان در اصفهان، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در رویه‌ای مشابه اعتراض‌های پیشین، شهروندان معترض به بحران کمبود آب در اصفهان را به «دشمنان خارجی» منتسب کردند. در همین زمینه موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: «تیراندازی به معترضان مجوز شرعی و قانونی دارد. به‌جز نیرو‌های امنیتی، فرد یا افرادی که می‌بینند خطر و خسارتی در حال وقوع است یا رخ داده است، می‌توانند وارد عمل شوند؛ این روند هم مجوز شرعی دارد و هم مجوز قانونی.»