دادگستری اصفهان: بعضی از معترضان بازداشت شده با وثیقه آزاد می‌شوند

«بازداشت‌شدگانی که دادگاه اعتراض آنها را نپذیرفته، فعلاً در بازداشت می‌مانند»

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از تشکیل شعبه ویژه‌ای در دادسرای مرکز استان برای رسیدگی به جرایم دستگیرشدگان اعتراض‌های مردمی روز پنج آذر در این شهر خبر داد.

روز پنجم آذر ماه در ادامه اعتراض‌های کشاورزان و مردم اصفهان به بحران آب در این استان، گروهی از معترضان در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تجمع کردند اما حضور تعداد زیاد نیروهای امنیتی و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور کار را به درگیری میان آنان و مردم کشاند و تعداد زیادی از تجمع‌کنندگان دستگیر شدند.

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان امروز، ۱۴ آذر، با بیان اینکه «عده‌ای فرصت‌طلب از مطالبه بحق کشاورزان سوءاستفاده کرده و در زمین دشمن و معاندان نظام بازی کردند» گفت:‌ «مطالبات کشاورزان از راه‌های قانونی پیگیری می‌شود. اما برای رسیدگی به جرایم دستگیرشدگان شعبه ویژه‌ای در دادسرای مرکز استان تشکیل شده و قطعاً برابر با قانون با آنان برخورد می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران امنیتی با حضور گسترده و پرشمار خود معترضان را سرکوب و یگان‌ها و موتورسواران گارد ویژه با باتون به تجمع‌کنندگان حمله کردند، رئیس دادگستری اصفهان گفت: «از فرماندهی انتظامی استان اصفهان که با رأفت اسلامی و سعه صدر تلاش کرد تا از هرگونه درگیری و تنش پیشگیری شود و در نهایت هم با مدیریت هوشمندانه امنیت شهر را برقرار کرده و با اقتدار آشوبگران و اغتشاشگران را دستگیر کردند، تشکر می‌کنم.»

جعفری با اعلام این‌که افرادی که تحت قرار و وثیقه بودند با معرفی وکیل و وثیقه‌گذار طبق قانون آزاد می‌شوند، گفت: «تعدادی از افراد محرکان اصلی بودند. آنهایی که بازداشت موقت داشتند حق اعتراض داشتند و به اعتراض آنها رسیدگی شده است. آنهایی که دادگاه اعتراض آنها را نپذیرفته، فعلاً در قرار بازداشت موقت می‌مانند.»

اعتراض‌های کشاورزان اصفهان به بی‌آبی که از چند هفته پیش آغاز شد و گروهی از مردم نیز به آن پیوستند، با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران به خشونت کشیده شد و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. برخی نهادهای حقوق بشری از بازداشت بیش از ۱۲۰ تن در جریان درگیری‌های جمعه گذشته خبر داده و گفته‌اند که ده‌ها نفر به دلیل اصابت گلوله ساچمه‌ای زخمی شده و تعدادی هم چشم خود را از دست داده‌اند.