قطر و ترکیه، همسو در نگاه به طالبان و آینده افغانستان

وزیر خارجه ترکیه از جامعه جهانی خواست با طالبان وارد گفت‌وگو شود

دیدار وزرای خارجه قطر و ترکیه در دوحه، نوامبر ۲۰۲۱ - KARIM JAAFAR / AFP

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، می‌گوید کشورش بر تلاش‌های خود برای بهبود شرایط انسانی و اقتصادی در افغانستان می‌افزاید.

به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه قطر که روز دوشنبه، ششم دسامبر، در یک نشست خبری در دوحه، پایتخت قطر، در کنار چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود، سخن می‌گفت، افزود که قطر و ترکیه به مقامات طالبان در افغانستان کمک می‌کنند تا فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی کابل به حالت عادی بازگردد. 

این کنفرانس خبری پس از دیدار این دو مقام  در هفتمین دور از گفت‌وگوهای سالانه راهبردی ترکیه و قطر انجام شد.

این نشست دو روزه با ریاست مشترک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که به امضای ۱۲ توافقنامه تازه سیاسی، امنیتی، و نظامی میان دو کشور منجر شود.

چاووش‌اوغلو در این کنفرانس خبری گفت که ترکیه خواهان برقراری «صلح و ثبات» در افغانستان است و از جامعه جهانی خواست با طالبان وارد گفت‌وگو شود، و این که جهان باید میان وجه سیاسی و وجه انسانی اوضاع افغانستان تفاوت قائل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر و ترکیه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، و نظامی روابط راهبردی و مستحکمی با یکدیگر دارند و در بسیاری از مسائل منطقه‌ای هماهنگ عمل می‌کنند. 

سرنوشت  لیبی و مسئله سوریه نیز جزو موضوعاتی بود که آن دو مقام دولتی قطر و ترکیه درباره‌شان گفت‌وگو کردند. 

هر دو کشور بر این باورند که پیش از دعوت دوباره دولت سوریه به اتحادیه عرب، لازم است راه‌حلی سیاسی برای معضل وضعیت موجود در آن کشور یافت شود. 

شیخ محمد گفت، عادی‌سازی روابط با دولت سوریه پیش از آن که دمشق گام‌هایی جدی به سوی یک راه‌حل سیاسی بردارد، بی‌معنا است.

چاووش‌اوغلو نیز بر این نکته تأکید کرد که در نبود یک راه‌حل سیاسی، دولت بشار اسد به حملاتش به ادلب ادامه خواهد داد. ادلب آخرین شهر مهمی است که همچنان در دست نیروهای مخالف بشار اسد است. 

هفتمین نشست سالانه مقامات این دو کشور در زمانی برگزار می‌شود که ترکیه در تلاش برای بازسازی نقش خود در منطقه است، اما با بحرانی اقتصادی دست به‌گریبان است که با همه‌گیری کرونا تشدید شده است.

اردوغان قرار است در ماه فوریه به امارات متحده عربی سفر کند و در هفته‌های اخیر گفته است که آنکارا در پی بهبود روابط خود با مصر و عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان