نمایندگان ترکیه در کابل با طالبان ملاقات کردند

طالبان از ترکیه خواسته است مدیریت فنی و امنیتی فرودگاه کابل را به عهده بگیرد

طالبان و ترکیه هنوز در مورد مدیریت فرودگاه کابل به توافق نرسیده‌اند-Adem ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه ۵ شهریور، به خبرنگاران گفت که نمایندگان کشورش در کابل با طالبان گفت‌وگو کرده‌اند. اردوغان اظهار داشت که آن‌ها در حال بررسی درخواست طالبان از ترکیه‌اند.

این نخستین نشست ترکیه با طالبان در کابل است.

گروه طالبان چند روز پیش از ترکیه خواست تا با آن‌ها در بخش مدیریت فنی فرودگاه بین‌المللی کابل همکاری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه تایید کرده که این ملاقات در کابل انجام شده اما افشا نکرده که چه کسی به نمایندگی از این کشور با طالبان دیدار کرده است. این نشست در بخش نظامی فرودگاه کابل، مکانی که سفارت ترکیه موقتا آنجا قرار دارد، برگزار شده و سه و نیم ساعت طول کشیده است.

اردوغان تاکید کرده است که اگر لازم باشد آن‌ها این فرصت را دارند که گفت‌وگوها را ادامه دهند.

این اظهارات اردوغان در حالی بیان می‌شود که روز پنجشنبه تمامی سربازان ترک که در ۲۰ سال گذشته در چارچوب ناتو در افغانستان ماموریت داشتند، افغانستان را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا پیش از سقوط کابل از ترکیه خواسته بود امنیت فرودگاه کابل را تامین کند اما طالبان نپذیرفتند و ترکیه هم آن را رد یا تایید نکرد اما اعلام کرد که موضوع را بررسی خواهد کرد.

اکنون طالبان از ترکیه خواسته است که با این گروه در تامین خدمات فنی و امنیتی فرودگاه کابل همکاری کند.

امنیت فرودگاه کابل در مقایسه با سایر مناطق افغانستان به شدت شکننده است. تامین امنیت داخل فرودگاه تا ۳۱ اوت را آمریکایی‌ها به عهده خواهند داشت و امنیت خارج فرودگاه را طالبان تامین می‌کند.

اردوغان گفته است که تاکنون با طالبان به توافق نرسیده‌اند و با آرام شدن فضا تصمیم خواهند گرفت.

روز گذشته کشورهای آمریکا و بریتانیا از وقوع حملات تروریستی در اطراف فرودگاه کابل خبر دادند و اعلام کردند که سطح تهدیدات در این منطقه بالا و پابرجا است. در عین حال عملیات تخلیه شهروندان خارجی و در معرض خطر نیز ادامه دارد.

روز پنجشنبه دو حمله تروریستی در اطراف فرودگاه کابل جان دست‌کم ۱۰۰ نفر را گرفت و بیش از ۱۵۰ تن دیگر را زخمی کرد. مسؤلیت هر دو حمله را داعش به عهده گرفت.