افزایش سطح تجارت بین شرکت‌های خصوصی اسرائیلی و اماراتی

بهبود روابط تجاری اسرائیل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به سایر نقاط منطقه هم گسترده شده است

شرایط شرکت های خصوصی پس از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، بهبود یافته است - Giuseppe CACACE / AFP

در هفته‌های اخیر، چندین شرکت در اسرائیل و امارات متحده عربی قراردادهایی را با یکدیگر امضا کرده‌اند که خوش‌بینی در مورد مزایای عادی‌سازی روابط بین دولت‌های دو کشور را تقویت می‌کند.

فایننشیال تایمز، در گزارشی به بررسی وضعیت تجارت بین اسرائیل و امارات، پس از عادی‌سازی روابط پرداخته است. به نوشته این نشریه، تفاهم‌نامه‌های تجاری که دو دولت با یکدیگر امضا کرده‌اند، سطح نگرانی شرکت‌های خصوصی برای تجارت را کاهش داده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که بهبود روابط تجاری اسرائیل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به سایر نقاط منطقه هم گسترده شده است. برای مثال، به‌منظور تقویت امنیت انرژی و آب در سراسر رودخانه اردن اردن، اسرائیل و امارات متحده عربی در ماه نوامبر برای ساخت نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر و آب‌شیرین‌کن توافق کردند. بر اساس این طرح قرار است نیروگاه‌های خورشیدی اردن ٦٠٠ مگاوات برق برای صادرات به اسرائیل تولید کنند و اسرائیل هم تعدادی آب‌شیرین‌کن برای صادرات ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب به اردن می‌سازد.

امضای این قرارداد که با حضور جان کری فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور آب و هوا انجام شد، نشان‌دهنده یک تحول مهم در روابط اسرائیل و اردن است که از اواخر دهه ١٩٩٠ در حالت سرد باقی‌مانده بود.

شان مورفی، سفیر موقت ایالات متحده در امارات، در حاشیه رویدادی که توسط شورای بازرگانی ایالات متحده و امارات در دبی سازماندهی شد، گفت: «این [پروژه] نقطه عطفی است که با گسترش صلح در منطقه ممکن شده است».

همچنین، در ماه نوامبر چندین معامله دیگر بین دو لولت نیز در نمایشگاه هوایی دبی انجام شد. صنایع هوافضای اسرائیل قراردادی برای تبدیل چهار هواپیمای مسافربری به هواپیمای باری با امارات امضا کرد. این شرکت دولتی اسرائیل همچنین با گروه دفاعی اج (Edge) که تحت کنترل دولت امارات است، توافق کرد تا ساخت وسایل نقلیه بدون سرنشین یا کشتی‌های بدون سرنشین را توسعه دهد.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل در ابتدای کار باعث افزایش بازدیدهای تجاری و گردشگری از دبی، به عنوان مرکز توریستی امارات شد. اگرچه محدودیت‌های ویروس کرونا مانع از ورود بازدیدکنندگان در سال جاری شده است و اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که مرزهای خود را به روی خارجی‌ها خواهد بست تا کشور را در برابر نوع اومیکرون محافظت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته زمانی که بحران در روابط اسرائیل و فلسطین در ماه مه به اوج خود رسید، روابط تجاری نوپا با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را نیز تحت تاثیر قرار داد. با این حال، مقامات اماراتی همزمان با حمایت از آرمان فلسطین، به توسعه روابط تجاری خود با اسرائیل ادامه دادند.

در حالی که معاملات دولتی افزایش می‌یابد، بخش خصوصی در به دست آوردن فرصت‌های تجاری جدید کندتر عمل کرده است. با این حال روابط بخش خصوصی دو کشور هم در حال بهبود است و خوش‌بینی‌ها را افزایش داده است. به‌طوری‌که برخی از شرکت‌های اسرائیلی، دفاتر خود در امارات را افتتاح کرده‌اند.

شرکت های اسرائیلی که در زمینه تکنولوژی های پیشرفته فعالیت می کنند، با هدف جذب سرمایه روابط خود را با امارات گسترش داده اند. در واقع این موضوع به هر دو طرف کمک می کند و دسترسی امارات را به تکنولوژی روز را میسر می سازد.

در همین رابطه، جان مدوید، مدیر اجرایی شرکت اور کرود: (OurCrowd) گفت که با یک چشم‌انداز بلندمدت به کار در امارات فکر می کند. او تاکید کرد:«ما برای دهه‌های آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم، نه فقط روزها و هفته‌های آینده.»

بیشتر از جهان