دیدار مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی با علی شمخانی در تهران

شیخ طحنون بن زاید نخستین مقام بلندپایه اماراتی است که طی چند سال گذشته به ایران سفر می‌کند

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات، با دعوت علی شمخانی به تهران سفر کرده است- تصویر از باشگاه خبرنگاران جوان

شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، صبح روز دوشنبه، ۱۵ آذرماه، در تهران، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. 

در پی قطع روابط ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی نیز سطح روابط دیپلماتیک با تهران را کاهش داد و پس از آن نیز برخی اختلاف‌ها به ادامه تیرگی روابط میان دو کشور دامن زده است؛ اما در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد هر دو طرف تلاش‌هایی در راستای تنش‌زدایی و ترمیم نسبی روابط در پیش گرفته‌اند.

شیخ طحنون بن زاید نخستین مقام بلندپایه اماراتی است که طی چند سال گذشته به ایران سفر می‌کند و براساس گزارش‌ها، سفر او و هیئت همراهش به دعوت علی شمخانی و با هدف «توسعه و تقویت روابط دوجانبه» و همچنین «رایزنی درمورد آخرین تحولات منطقه‌ای» انجام شده است. 

هنوز جزئیاتی از گفت‌وگوهای مطرح‌شده در دیدار مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر نشده است. او قرار است در سفر خود به تهران، علاوه‌بر ملاقات با شمخانی، با برخی از دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

شیخ طحنون بن‌زاید، فرزند بنیان‌گذار امارات متحده عربی، شیخ زاید بن‌سلطان آل‌نهیان، برادر ولیعهد ابوظبی، شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، و رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری دولتی ADQ امارات است.

پیش‌تر خبرگزاری حکومتی مهر در ایران، به‌نقل از رسانه اماراتی «امواج‌مدیا» گزارش داده بود که  به‌زودی یک هیئت بلندپایه اماراتی به سرپرستی شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان با هدف کاهش تنش با جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردادماه سال جاری، شیخ نهیان بن‌مبارک آل‌نهیان، وزیر تسامح و همزیستی امارات متحده عربی، به همراه هیئتی از آن کشور، در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری شرکت و پیام تبریک مقام‌های آن کشور را به او ابلاغ کرد. ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با او، بر «اشتیاق جدی و صادقانه ایران برای تقویت روابطش با امارات متحده عربی» تاکید کرد.

پس از آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شهریورماه، در حاشیه برگزاری نشست بغداد در عراق، با شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات دیدار و در زمینه روابط دو کشور رایزنی کردند. 

انور قرقاش، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجه که مشاور دیپلماتیک رئیس امارات محسوب می‌شود، ماه گذشته اعلام کرد کشورش «به‌عنوان بخشی از گزینه سیاست دیپلماسی و دوری از تقابل، درحال برداشتن گام‌هایی برای تنش‌زدایی با ایران است». این دیپلمات اماراتی افزوده بود که کشورش «همچنان درباره رفتارهای ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان به‌شدت نگران است؛ اما گام‌هایی برای تنش‌‌زدایی برمی‌دارد». 

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز سوم آذرماه، پیش از سفر به وین برای مذاکرات احرای برجام، در سفری به امارات متحده عربی، با انور قرقاش دیدار کرد. براساس گزارش‌ها، در این دیدار، دو طرف بر اهمیت تقویت روابط براساس حسن همجواری و احترام متقابل، و تلاش برای ثبات و رفاه بیشتر منطقه و توسعه روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تاکید کردند.

یک مقام امارات متحده عربی روز نهم آذرماه، اعلام کرده بود که آن کشور به‌زودی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای بهبود روابط با ایران، هیئتی را به تهران می‌فرستد.

امارات متحده عربی در طول بیش از یک سال گذشته، در راستای تغییر سیاست خارجی خود درقبال کشورهایی که پیش‌تر روابطی سرد و نسبتا خصمانه داشت، گام‌های موثری برداشته و به گفته تحلیلگران به‌دنبال برعهده‌گرفتن نقش کشوری بانی صلح و تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین بازیگران منطقه است.

این کشور سال گذشته در چارچوب «پیمان ابراهیم» روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی کرد و همچنین، در مسیر احیای روابط با دولت‌های بشار اسد در سوریه و رجب طیب اردوغان در ترکیه است. علاوه‌بر این، امارات به ترمیم شکاف سیاسی چندین‌ساله میان قطر و کشورهای عرب همسایه‌اش کمک کرد و اکنون درپی اقدام‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی و بهبود روابط با ایران است.