اولین دیدار ولیعهد ابوظبی با سفیر اسرائیل، گسترش روابط

مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی در راس هیئتی دوشنبه برای مذاکره با مقامات ایرانی به تهران می‌رود

امیر هایک، سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی و شیخ محمد بن ‌زاید بن‌ سلطان آل نهیان،‌ولیعهد ابوظبی- HayekAmir/Tiwtter

امیر هایک، سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی، روز شنبه، ۴ دسامبر، با شیخ محمد بن ‌زاید بن‌ سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قوی‌ترین چهره سیاسی امارات، دیدار کرد. این اولین دیدار سفیر اسرائیل و شیخ محمد محسوب می‌شود. 

آقای هایک در پی آن دیدار عکسی از خودش و ولیعهد ابوظبی در توییتر منتشر کرد و او را «مردی با چشم‌انداز، رهبری واقعی، با شجاعت بی‌نظیر، و اهل صلح» خواند. او تاکید کرد که دیدار با این مقام اماراتی برای او باعث «افتخار بسیار» بوده است. 

ولیعهد ابوظبی در آن روز همچنین برای اولین بار صحبتی تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائیل، نیز داشت. در آن تماس تلفنی، آقای هرتزوگ پنجاهمین سالگرد برپایی امارات را به شیخ محمد تبریک گفت، و دو مقام در پیوند با تعمیق همکاری‌های دو کشور به‌منظور تشویق ثبات در منطقه، به‌گفت‌گو پرداختند. 

بنا به گزارش دفتر رئیس ‌جمهوری اسرائیل، «چند مسئله دوجانبه و منطقه‌ای»، از جمله نیاز به توافق تجارت آزاد بین دو کشور، در آن گفت‌وگو مطرح شد. در آن گزارش می‌خوانیم که گفت‌وگو «در فضایی گرم و دوستانه» انجام شد.

آقای هرتزوگ چند ماه پیش به ریاست ‌جمهوری کشورش انتخاب شد و از اولین اقداماتش حدود یک هفته پس از آغاز دوران حضورش در آن جایگاه، مشارکت در مراسم گشایش سفارت امارات در تل‌آویو با حضور محمد الخاجه، سفیر امارات، بود. 

شیخ محمد در گفت‌وگوی تلفنی خواهان سفر رسمی هرتزوگ به امارات شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی «توافق ابراهیم» که سال گذشته در واشنگتن امضا شد و منجر به عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و سه کشور عربی دیگر (بحرین، سودان و مراکش)‌ شد، این روابط در سطوح مختلف گسترش یافته‌اند. در مراسم «دختر شایسته» سال که امسال در اسرائیل برگزار می‌شود، شاهد حضور نماینده‌هایی از بحرین، مراکش، و امارات هستیم. این اولین بار است که بحرین در این مسابقات شرکت می‌کند. منار ندیم دیانی ۲۵ ساله که ۱۵۵ سانتیمتر قد دارد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من شاید کوتاه‌ترین نامزد تاریخ مسابقات دختر شایسته باشم، اما با استقامت، نماینده کشوری از عشق، صلح و مهربانی هستم؛ اولین دختر شایسته تاریخ بحرین.»

عید حنوکا نیز که از مراسم سنتی یهودیان است، امسال به طرز گسترده‌ای در امارات، بحرین، و مراکش گرامی داشته می‌شود. سازمان «میراث سفاردی بین‌المللی» در واشنگتن که در زمینه دیپلماسی فرهنگی فعالیت می‌کند، برنامه ویژه‌ای در این زمینه تدارک دیده است. روز یکشنبه، پنجم دسامبر، آقای هایک به همراه چیلی تروپر، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل، و نوره الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان امارات، در جشنی به این مناسبت شرکت کردند که همراه با اجرای موسیقی توسط هنرمندان مشهور و محبوب اسرائیلی و اماراتی بود. 

همکاری‌های زیرساختی نیز ادامه دارند. نائور گیلون، سفیر اسرائيل در هند، روز شنبه گفت هند، اسرائیل، امارات، و آمریکا قرار است به‌زودی نشستی در این مورد در دبی برگزار کنند. او گفت:‌ «وزرای خارجه چهار کشور قبول کردند که این جلسه در دبی برگزار شود. هدف ما ایجاد همکاری در زمینه زیرساخت با حضور شرکت‌های خصوصی هر چهار کشور است.»

در عین حال، امارات در ماه‌های اخیر کوشیده است روابط خود را با حکومت‌های شدیدا مخالف اسرائیل مانند سوریه و جمهوری اسلامی ایران نیز ترمیم کند و این امر باعث نگرانی‌هایی در اسرائیل شده است. » روز یکشنبه، پنجم دسامبر، روزنامه «اسرائیل هایوم در مقاله‌ای در این مورد تیتر زد:‌ «اسرائیل نگران است که امارات با انجام «بازی قطری» به ایران نزدیک‌تر شود.»

این در حالی است که هیئتی ارشد از مقامات اماراتی برای اولین بار در شش سال گذشته عازم ایران می‌شوند. به گزارش ایسنا، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات، روز دوشنبه به دعوت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به تهران می‌رود. این اولین دیدار از این دست از سال ۲۰۱۶ تا کنون است. در آن سال بود که امارات در میان بحران بین ایران و عربستان سعودی، دست به کاهش سطح روابط خود با ایران زد. 

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین، اخیرا دیداری با انور قرقاش، مشاور ارشد ولیعهد ابوظبی، داشت و به نظر می‌رسد که برنامه سفر شیخ طحنون به تهران، در آن دیدار تنظیم شده است. پیش از این، عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، از دمشق دیدار کرده بود و صحبتی تلفنی نیز با حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی خود‌ داشت.

یک مقام دیپلماتیک ارشد اسرائیلی به «اسرائیل هایوم» گفت که نزدیکی تهران و ابوظبی باعث نگرانی این کشور است. او گفت: «اماراتی‌ها دارند به سمت بازی قطری می‌روند.» 

این مقام، ضعف آمریکایی‌ها را دلیل این تصمیم امارات دانست و گفت: «توافق ابراهیم به این دلیل متولد شد که آمریکا قدرت‌نمایی کرد و نشان داد که می‌توان به آن اتکا کرد. اوضاع که چنین نباشد، هر یک از طرفین به نتیجه‌گیری‌های خود می‌رسند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، نیز هفته گذشته اظهاراتی مشابه داشت. او گفت: «دارند به سمت ایران می‌روند، چون این‌جا احساس ضعف می‌کنند. احساس می‌کنند هم در واشنگتن و هم در اورشلیم تغییر ایجاد شده است. پیشرفتی که در روابط دولت‌های خلیج [فارس] و اسرائیل حاصل شد، به خطر افتاده است.»