پایان حزن‌آلود؛ صدای پرندگان رو به خاموشی است

«گوناگونی و شدت کیفیت و کمیت صدای پرندگان سخت افت کرده است»

«نتایج تحقیقات نشان می‌دهد صدای پرندگان در بهار آرام‌تر و از تنوع آن کاسته شده است» - LUIS ROBAYO / AFP

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که تاثیر فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی از بلندی و تنوع صدای پرندگان در سراسر اروپا و آمریکای شمالی کاسته است.

یک تیم بین‌المللی پژوهشگران به ریاست دانشگاه «ایست اگلیا» (یو‌ای‌ای) روش جدیدی ابداع کرده که در آن داده‌های بین‌المللی نظارت بر پرندگان را با صدای ضبط‌شده گونه‌های پرندگان آزاد در طبیعت ترکیب کرده است تا کیفیت و میزان صدای پرندگان را در ۲۰۰ هزار نقطه مختلف در ۲۵ سال گذشته بازسازی کند.

تیم پژوهشگران افشا کرد که «گوناگونی و شدت صدای [پرندگان] در کیفیت و کمیت طبیعی آن سخت افت کرده است.» 

دکتر سایمون باتلر، مولف ارشد این گزارش از بخش علوم بیولوژیک «یو‌ای‌ای» می‌گوید: «ما به‌گونه‌ای گسترده شاهد افت گوناگونی آوایی و شدت آن در کیفیت و کمیت طبیعی آن هستیم که عامل آن تغییر در ترکیب جوامع پرندگان است.

«این نتایج نشان می‌دهد که صدای پرندگان در بهار آرام‌تر و از تنوع آن کاسته شده است، و این‌که یکی از راه‌های بنیادی که بشر با طبیعت تماس برقرار می‌کند، در حال زوال دائمی است که بالقوه پیامدهای گسترده‌ای برای سلامت و شادابی انسان دارد.»

«با توجه به این‌که مردم عمدتا در عوض دیدن، صدای پرندگان را می‌شنوند، کاهش در کیفیت و کمیت صدای پرندگان در طبیعت احتمالا سازوکاری است که مردم از طریق آن پیامد ادامه افت جمعیت پرندگان را بسیار بیشتر احساس خواهند کرد.»  

دکتر باتلر افزود: «فواید تماس با طبیعت از بهبود سلامت جسمی و روانی گرفته تا احتمال در پیش گرفتن رفتارهای حافظ محیط‌زیست، بسیار گسترده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«صدای پرندگان نقش مهمی در تعیین کیفیت تجربه [انسان] با طبیعت دارد، اما کاهش تعداد پرندگان و تناوب‌هایی که در انواع آن‌ها در واکنش به تغییرات اقلیمی به وجود می‌آید به معنای آن است که مشخصات آوایی صدای پرندگان در طبیعت احتمالا در حال عوض شدن است.» 

برای بازسازی سابقه کمیت و کیفیت صدای پرندگان در طبیعت، از ترکیبی از داده‌های نهاد موسوم به «نظارت بر تولیدمثل پرندگان در آمریکای شمالی» و «برنامه اروپایی نظارت بر پرندگان عادی»، و نیز صدای ضبط‌شده بیش از ۱۰۰۰نوع پرنده از بانک اطلاعاتی صداها و نوای پرندگان «ژنو-کانتو» استفاده شده است. 

سپس خصوصیات آوایی این صداها از طریق چهار شاخص اندازه‌گیری توزیع انرژی آوایی در سراسر فرکانس‌ها و زمان تعیین شده است. این شاخص‌ها عمدتا پیچیدگی و تنوع صدای پرندگان را اندازه می‌زنند، اما درعین‌حال گوناگونی و شدت صداها را نیز تعیین می‌کنند. 

پژوهشگران می‌گویند پیش‌بینی رابطه میان تغییر در ساختار جوامع پرندگان و خصوصیات کمیتی و کیفیتی صداهای منتج از آن آسان نیست.  

دکتر کاتریونا موریسون، پژوهشگر دوره فوق دکترای دانشکده علوم بیولوژیک «یو‌ای‌ای» که این تحلیل‌ها را انجام داده است، می‌گوید: «متاسفانه ما در یک بحران محیط‌زیستی جهانی به‌سر می‌بریم و می‌دانیم که احتمالا کاهش رشته‌های ارتباطی میان مردم و طبیعت به این [شرایط] کمک کرده است.»

«درحالی‌که ما کلا توجه‌مان را به طبیعتی که ما را احاطه کرده است از دست می‌دهیم، به زوال آن‌هم کمتر توجه می‌کنیم و اهمیت می‌دهیم. هدف پژوهش‌هایی نظیر آنچه ما کرده‌ایم، افزایش آگاهی این زیان‌ها به‌گونه‌ای ملموس و مرتبط بوده است که پیامد بالقوه آن را روی سلامت بشر نشان می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان