«پرندگان را نکشید و به طبیعت ضرر نرسانید»

مقام‌های محلی مغازه‌هایی را بسته اند که گوشت پرندگان را می‌فروختند

مقام‌های افغان نسبت به شکار پرندگان هشدار داده‌اند- HOSHANG HASHIMI / AFP

ریاست حفاظت محیط زیست کابل در یک اقدام بی‌پیشینه، شماری از فروشگاه‌های گوشت پرنده فروشی را در این استان مسدود کرد و گفت:« پرندگان را نکشید، به طبعیت ضرر نرسانید و نیز مرتکب جرم نشوید. بگذارید آزاد باشند.»   

این ریاست در نخستین اقدام‌ش چندین گوشت فروشی کوچک و یک فروشگاه بزرگ از پرندگان را در این شهر مسدود ساخت و به فروشنده‌های آنان هشدار داد که دیگر نباید در این زمینه فعالیت داشته باشند در غیر آن جریمه خواهند شد.

افغان مارت، که یکی از فروشگاه‌های بزرگ گوشت پرنده‌ها در کابل به شمار می‌رفت، ریاست حفاظت محیط زیست، مسدودش ساخت و پرنده‌های که در این مکان زنده‌ نگهداری می‌شدند تا ذبح و به فروش برسند نیز آزاد ساختند.

محمد کاظم همایون، رئیس حفاظت محیط زیست کابل در زمینه گفت:«فروشگاه گوشت پرنده فروشی افغان مارت به دلیل فروش گوشت پرندگان مسدود گردید. این فروشگاه با راه اندازی کمپاین‌های تبلیغاتی به منظور استفاده از گوشت پرنده؛ پرنده زنده و گوشت پرندگان ذبح شده را از استان‌های دیگر افغانستان جمع‌آوری کرده به فروش می‌رساند.»

آقای همایون افزود:«تیم نظارتی ما، شماری از پرنده‌های زنده و ذبح شده را از سراسر استان کابل، از فروشگاه‌ها پرنده فروشی‌ها جمع‌آوری کرد و از فروشندگان آن نیز تعهد کتبی گرفتند تا بار دیگر دست به فروش پرندگان و گوشت آنان نزنند.»

رئیس حفاظت از محیط زیست کابل، در ادامه گفت:«حق به سایر حیات، حق به سلامتی ماست. برای گوش دادن به آواز دل‌نشین پرندگان قفس نخرید درخت بکارید. پرندگان حق حیات دارند و ارزش و اهمیت محیط زیستی، پرندگان از جمله هویت بیولوژیکی کشورها به شماری می‌رود و در کنار گرده افشانی، تعدادی زیادی از امراض را به خوردن حشرات محو می‌کنند. در نبود پرنده توازن و بیلانس طبعیت مختل می‌گردد و حق حیات گرفته می‌شود و رسالت بار اخلاقی انسان‌ها از لحاظ قانونی نیز جرم پنداشته می‌شود.»

سازمان حفاظت محیط زیست کابل، پرندگان زنده‌ا‌ی را که از سراسر کابل جمع‌آوری کرده بودند در تپه‌های قرغه، رها کردند و پرندگان ذبح شده را دور از شهر به خاک سپردند.

شهروندان کابل از این اقدام استقبال و تاکید کردند که علاوه بر کابل، باید هشدار به سایر استان‌ها نیز رسانیده شود تا جلو کشتار بی‌رحمانه پرندگان گرفته شود.

اول خان صمدی، می‌گوید:«در این اواخر فروش گوشت پرندگان در کابل بیشتر شده بود و فهمیده نمی‌شد که این پرندگان را از کجا آوردند و به فروش می‌رسانند. اگر حکومت جلوه این کشتار بی‌رحمانه را نگیرد به زودی نسل پرندگان کشور ما ختم خواهد به دلیل آنکه برای تولید نسل و نگهداری آنان هیچ مرجع نیست که مسئولیت بگیرد و عملا اقدام بکنند. اقدام را اکنون کردند کار نیک است و باید نمایشی نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاکر فیروز، گفت:«در این اواخر متاسفانه نسل پرندگان کشور ما به سوی نابودی روان است. این نابودی ریشته در شکار بی‌رحمانه مردم ما دارد. ما نباید این قدر بی‌رحم، بی‌توجه و در برابر طبعیت غافل باشیم. اگر طبعیت ما داشته‌های طبیعی خود را از دست بدهد، ما نیز نابود خواهیم شد. باید بدانند هر آنچه در طبعیت است مسئولیت دارد. خواست جدی از دولتمردان ما این است که اجازه ندهند دیگران پرندها را به‌خاطر پول و تفریح خود نابود بسازند.»

این اقدام برای حفظ پرندگان در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که نه تنها در کابل، بلکه در سراسر این کشور پرنده‌ها را به طریق‌های مختلف شکار نموده و گوشت آنان را در بازارها به فروش می‌رسانند.  

اکنون باورها بر این است که بیشترین گوشت‌ پرندگان که در کابل وارد می‌شد و در بازار به فروش می‌رسید پرندگان بود که در استان‌های شمالی این کشور شکاری می‌گردید و نهادهای محلی در این استان‌ها هیچ گونه محدودیت را برای حفاظت از پرندگان وضح نکرده‌اند و یا توجه ندارند.

شکار پرندگان در افغانستان نه تنها در یک فصل، بلکه در تمام فصل‌ها جریان دارد و هیچ استان نیست که اکنون انواع و اقسام پرنده‌ها را نداشته باشد، اما دوام این شکارها و نبود توجه دولت این کشور باعث خواهد شد که آهسته آهسته پرندگان به سوی نابودی بروند.

بارها خبرهایی به رسانه‌های داخلی این کشور نیز درز کرده که شماری از سیاسیون افغان که در قدرت بودند و هستند دوستان و رفقای خارجی شان را برای شکار پرندگان به افغانستان دعوت می‌کنند و این مهمانان بیشتر به شکار حیوانات نادر در این کشور می‌پردازند و در این میان از شکارچیان عربی در استان‌های جنوبی به ویژه هلمند یادآوری شده است.

در همین حال، ریاست جمهوری این کشور بر اساس حکم شماره ۶۴۰، شکار بی‌رحمانه حیات وحش و پرندگان را در این کشور ممنوع کرده است، اما بازهم شکارچیان توجه نکرده بلکه شکارشان را بیشتر ساخته‌اند. دیده شود که این اقدام محیط زیست کابل، بالای استان‌های دیگر این کشور چه تاثیرات خواهد کرد.