مذاکرات به نتیجه نرسید، قیمت دلار از ٣٠ هزار تومان گذشت

نمی‌توان توقع داشت دولت بتواند با «گفتار درمانی» و «ایجاد جو امنیتی»، واقعیت اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار دهد

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین، قیمت دلار رکورد شکست

در پی واکنش بازار به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای در وین، قیمت یک دلار امروز، شنبه ۱۳ آذرماه در بازار غیررسمی به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید. برخی رسانه‌های نزدیک به نیروهای امنیتی، دلیل افزایش قیمت را «دخالت دشمنان» و «برنامه‌ریزی قبلی» عنوان کردند.

در حالی که هنوز هیچ تغییر ملموسی در وضعیت اقتصادی ایران رخ نداده است، مسائل مرتبط با سیاست خارجی به‌سرعت بر بازار ارز اثر می‌گذارد. از این رو به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، امیدواری به تغییر در وضعیت و بهبود شرایط اقتصادی ایران را از بین برده است. در این شرایط واکنش بازار ارز افزایش قیمت بوده است.

کسری بودجه دولت، نقدینگی و افزایش تورم، سه عامل مهمی‌اند که در سال‌های اخیر زندگی و معیشت مردم ایران را به مخاطره انداخته‌اند. کارشناسان اقتصادی می‌گویند درصورتی‌که تحریم‌ها لغو نشود و درآمدهای دولت از محل فروش نفت افزایش نیابد، به‌زودی مردم شاهد تورمی «بی‌سابقه» در کشور خواهند بود. 

با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی، امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای روزبه‌روز کم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال رسانه های نزدیک به نیروهای امنیتی به‌مانند گذشته افزایش قیمت ارز را به خارج از مرزها نسبت دادند. در همین رابطه، نورنیوز که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نزدیک است، در گزارشی نوشت که ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملاً طراحی شده و به‌احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل باهدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند.

اما واکنش بازار ارز به مذاکرات نشان می‌دهد که افکارعمومی خصوصاً در بخش اقتصادی حرف‌های این چنین را جدی نگرفته است.

اقتصاد ایران بیش از هر چیز به نفت و تعاملات بانکی با جهان وابسته است و ادامه مذاکرات بدون نتیجه چشم‌انداز روشنی از رفع تحریم و همکاری بانکی بین‌المللی به دنبال ندارد.

این موضوعات بر روند بازار ارز و اقتصاد تأثیر گذاشته است. در واقع نمی‌توان توقع داشت دولت بتواند با «گفتار درمانی» و حالا «ایجاد جو امنیتی»، واقعیت اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.
به نتیجه نرسیدن لوایح «اف ای تی اف» و عدم امکان صادرات رسمی نفت باعث شده تا بازار ارز همچنان در تب کمبود ارز باقی بماند.

از طرف دیگر تداوم رشد نرخ تورم، سرمایه‌داران و حتی مردم عادی را ترغیب کرده تا مجدداً دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند. موضوعی که باعث پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شده است.

بیشتر از اقتصاد