شعار حوثی‌ها نسخه‌ای از شعار‌های جمهوری اسلامی

حوثی‌ها از شعار به عنوان ابزاری برای مهار جامعه استفاده می‌کنند

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

انقلاب ایران برای جذب ملت‌های اسلامی و عربی، شعارهایی را بلند کرد که عبارت بود از: «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود و پیروز باد اسلام»

جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف خود، همواره در صدد ساختن تشکل‌ها و گروهای طرفدار خود در منطقه بوده است که گروه حزب‌الله در لبنان، جنبش حوثی‌ها در یمن و حشد‌شعبی در عراق از این جمله‌اند. افزون بر آن، جمهوری اسلامی سعی کرده تا گروه‌های شیعه مذهب را در سایر کشورها مانند بحرین، کویت و عربستان سعودی، بر ضد دولت‌ها تحریک کند و بشوراند.

بعد از این‌که حوثی‌های طرفدار ایران، در ۲۱ سبتامبر ۲۰۱۴ بر پایتخت یمن تسلط یافتند، از نمادها و شعارهای دینی و سیاسی ایران نسخه برداری کردند، تا از آن به عنوان ابزاری برای نفوذ ایران، کار بگیرند.

حال، پس از گذشت چهار سال از کودتای شبه نظامیان حوثی  علیه دولت مشروع، همه مناطق زیر کنترل آن‌ها، به صحنه‌ای برای گسترش و تطبیق اندیشه‌ای افراط‌گرایانه خمینی تبدیل شده است.

حوثی‌ها در مناطق تحت کنترل‌شان، مدارس و کلاس‌های حفظ قرآن و آموزش علوم دینی باز کرده اند که مطابق با دیدگاه مذهبی فرقه‌گرایانه جمهوری اسلامی، دانش‌آموزان را تربیت می‌کنند. هم‌چنان کلاس‌هایی برای علما و مشایخ دینی در مساجد و مدارس، گشوده اند که در آن‌ها، جزوه‌هایی از رهبر جنبش حسین بدرالدین حوثی، تدریس می‌شود. افزون بر آن جنبش حوثی‌ها، تعدادی از مدارس را به بهانه این که افکار افراطی پخش می‌کند، بسته اند.

الزامی کردن شعار در مدارس

حوثی‌های شعار‌های خمینی را به عنوان یک آموزه دینی در مدارس الزامی کرده اند. اما در این زمینه به مشکلات زیادی روبرو هستند؛ چون ملت یمن از اسلام میانه‌رو پیروی می‌کند و فرهنگ دینی افراط‌گرایانه خمینی را نمی‌پذیرد.

در گفت‌و‌گو با « اندیپندنت عربی‌» منابعی از بخش آموزش و پرورش یمن، خاطرنشان کرده‌اند، شبه‌نظامیان حوثی دانش‌آموزان را وادار می‌کنند در مدارس شعار بدهند «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل».

هم‌چنان، آن‌ها با القای درس‌های فرقه گرایانه و تحریک‌آمیز و آموزش سلاح و فنون جنگ در مدارس، دانش آموزان را بسیج کرده به جبهات جنگ می‌فرستند، تا کمبود جنگجویان را که روزانه ده‌ها نفرشان در جبهه‌ها مختلف کشته می‌شوند، جبران کرده باشند.

 سر پرست حوثی در هر مدرسه

حوثی‌ها به بهانه آنچه که «جنگ فکری و فرهنگی» می‌نامند، در مناطق زیر کنترل‌شان در هر مدرسه دولتی یک سرپرست حوثی، مقرر کرده اند تا دانش آموزان را مطابق با اندیشه‌های خودشان تربیت کند. سر پرست ها، مدیران مدارس را مجبور می‌کنند تا شعارهای‌ حوثیان را روزانه تکرار و دانش آموزان را برای شعار دادن و فراگیری اندیشه‌های حوثی‌گری تشویق کنند. در صورتی که از این کار شانه خالی کنند، آن‌ها را تهدید به اخراج از وظیفه می‌کنند.

جنبش حوثی بخاطر تقویت برنامه‌های آموزشی و تربیتی‌اش، برادر رهبر حوثی‌ها را در حکومت‌شان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، مقرر کرده اند. کسی‌که جز اندکی درس نزد پدرش بدرالدین حوثی، هیچ‌گونه گواهی‌نامه‌ علمی ندارد، تنها چیزی که دارد، تعهد به ایدئولوژی فرقه‌گرایانه جنبش است.

روز شعار

حوثی‌ها، از سال ۲۰۱۴ که صنعا، پایتخت یمن را به تصرف در آوردند، ۲۵ ژوئن را به عنوان روز شعار نامگذاری کرده اند و هرسال در همین روز با برگزاری گردهمایی‌هایی، همان شعارهای معمول را فریاد می‌کنند. آنان برای برگزاری این مراسم، میلیون‌ها پول را از بودجه دولت، مصرف می‌کنند، در حالی‌که مردم در وضع اقتصادی دشواری قرار دارد و چهار سال می‌شود که حقوق کارمندان، پرداخت نشده است.

یکی از رهبران حوثی به نام محمد حوثی، در این باره می‌گوید: روز شعار، روزی است که آمریکا و اسرائیل را به خشم می‌آورد؛ چون‌که سبب بیداری مردم و بیزاری آن‌ها از دشمنان اسلام می‌شود و این به مذاق یهود خوش نمی‌آید.

شعار و مهار جامعه

طبق اظهارات زاید جابر،  معاون وزارت فرهنگ در حکومت مشروع یمن، به اندیپندنت عربی، شعار دادن اکنون به ابزاری برای مهار جامعه و سنجش طرفداری مردم به جنبش حوثی مبدل شده است.

آقای جابر می‌گوید، این یک امر خطرناک است که این شعارها برای دانش آموزان، تلقین کرده می‌شود و بر اساس فتوای علما و رهبران جنبش، سر دادن شعار یک امر دینی مرتبط به عقیده تلقی می‌شود و هر‌که از آن خود داری کند، به نفاق و خروج از اسلام متهم می‌گردد.

جابر می‌افزاید: «در زیر سایه نظام تروریستی حوثی‌ها که جهل و بی‌سوادی در آن بیداد می کند، هزاران کودک مغزشویی می‌شوند و اندیشه‌های افراط‌گرایانه و عقب مانده، از جمله شعار دادن، در اذهان شان انباشت می‌گردد.»

 از نظر زاید جابر، بهترین راه برای نجات نسل کنونی از تبعات و اثرات این گونه شعارها و اندیشه‌های افراطی و نژاد پرستانه، « این است که کودتاچیان حوثی شکست داده شوند و دولت مشروع به یمن باز گردد و کشور از سیطره شبه‌نظامیان حوثی، آزاد گردد و پس از آن دولت از طریق نهادهای آموزشی و پرورشی، فرهنگی و رسانه‌‌ای، فرهنگ برابری، گذشت و میانه روی را ترویج دهد.»

وی می‌افزاید: « از این‌که جنبش حوثی، بر پایتخت و تعدادی از استان‌های پر جمعیت، تسلط دارد، خطر هم‌چنان پا برجا است؛ چون آن‌ها با به کار گیری وسایل مختلف بیم و امید، جوانان و کودکان را در دانشگاه‌ها و مدارس، مطابق به برنامه‌ها و اندیشه‌ها و شعارهای خودشان، تربیت می‌کنند. از این جهت، تنها راه در شرایط کنونی این است که با وسایل دست داشته از طریق رسانه‌ها، روشن‌گری صورت گیرد و محتوای این گونه شعارها و ناسازگاری آنها با اسلام و ارز‌ش‌های عصر، به اولیای امور توضیح داده شود».

کوتاهی دولت

به گفته ناظران، دولت مشروع یمن، در مورد روشن‌گری و اطلاع رسانی جامعه از خطرهای ناشی از این شعارها که پس از کودتای سبتامبر ۲۰۱۴ تا کنون جریان دارد و سبب ترویج نفرت، خشونت و تعصب دینی می‌شود، کوتاهی کرده است.

این در حالی است که سفرای برخی از کشورهای غربی نیز، این شعارها را کم اهمیت تلقی کرده می‌گویند، این‌ها تنها برای مصرف داخلی و جلب محبوبیت در میان مردم، به کار می رود، اما در عمل هیچ تأثیری ندارد و حوثی‌ها از زمان ظهورشان تا هنوز جز سر دادن همین شعارها به تقلید از خمینی، تا هنوز هیچ‌گونه تهدیدی به منافع آمریکا و اسرئیل، وارد کرده نتوانسته اند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه