بلینکن: در صورت شکست دیپلماسی گزینه‌های دیگر را پیگیری می‌کنیم

«رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این هفته در وین در جهت حل مسائل هسته‌ای نبود»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که دور اخیر مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت، چون به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر برای آنچه به منظور بازگشت به پیروی از توافق لازم است، جدی باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن که در کنفرانس «رویترز نکست» سخن می‌گفت، تاکید کرد ایالات متحده به جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد با ادامه پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود، این روند را طولانی کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه هشدار داد که در صورت شکست دیپلماسی، واشنگتن «گزینه‌های دیگری» را پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری روزانه خود گفت که رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این هفته در وین در جهت حل مسائل هسته‌ای نبوده است و تاکید کرد که راه‌حل در صورتی که جمهوری اسلامی ایران متعهد باشد، در دسترس خواهد بود.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، پیش‌تر در روز جمعه اعلام کرد که هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت با دولت‌های خود درباره پیشنهادهای جدید طرف ایرانی باید به کشورهایشان بازگردند.

او تاکید کرد که دور هفتم مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است و در هفته آینده ادامه خواهد یافت.

در این دور از مذاکرات، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای خود در دو حوزه لغو تحریم‌ها و اقدام‌های هسته‌ای را به طرف‌های اروپایی ارائه داده است اما آن‌ها اعلام کرده‌اند که این پیشنهادها قابل پذیرش نیستند.

نمایندگان فرانسه، بریتانیا و آلمان که در مذاکرات هسته‌ای وین حضور دارند، در بیانیه‌ای مشترک در مورد متون پیش‌نویس پیشنهادی توافق که دولت ابراهیم رئیسی ارائه داده است، «ناامیدی و نگرانی» خود را ابراز کرده‌اند.