امید به تولید قرص پیشگیری غیرهورمونی و افزایش موفقیت لقاح مصنوعی

محققان مولکول‌هایی را کشف کردند که می‌توان از آن‌ها در ساخت قرص ضد بارداری غیر هورمونی استفاده کرد

محققان همچنین اثر جدیدی از یک مولکول از پیش شناخته شده به نام اسید لیزوفسفاتیدیک را کشف کردند - RODGER BOSCH / AFP

تحقیقات جدید می‌تواند راه را برای شکل غیرهورمونی پیشگیری از بارداری هموار کند و میزان موفقیت آی‌وی‌اف‌ (لقاح مصنوعی) را بالا ببرد.

دانشمندان موسسه بیوتکنولوژی مولکولی آکادمی خدمات اتریشی بر این باورند که «مسیری امیدوارکننده» برای تولید قرص ضد‌بارداری جدید کشف کرده‌اند که فقط در صورت ضرورت باید مصرف شود.

به گفته محققان، این [کشف] فشار اضطراب ناشی از مصرف روزانه قرص ضدبارداری را از بین می‌برد و همچنین ممکن است در مقایسه با قرص‌های هورمونی عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

این امر همچنین باعث می‌شود تا قرص‌های ضد بارداری به طور گسترده‌تری در دسترس باشند، زیرا برخی از زنان، مانند کسانی که از سرطان پستان نجات یافته‌اند، نمی‌توانند تحت درمان‌های هورمونی قرار گیرند.

در این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شد، دانشمندان از بلاستوئیدهای انسانی - ساختارهای بافت انسانی که از جنین‌های اولیه انسان تقلید می‌کنند- برای بررسی مراحل کلیدی که جنین در مراحل اولیه رشد طی می‌کند، استفاده کردند.

در هفته اول لقاح، جنین انسان گلوله‌ای از سلول‌ها به نام بلاستوسیست را تشکیل می‌دهد که در دیواره رحم کاشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای تکرار آن، بلاستوئیدها تا ۱۳ روز کشت داده شدند. در این مرحله آن‌ها حاوی ۳۰۰ سلول‌اند.

با تقلید از این مراحل اولیه، محققان مولکول‌هایی را کشف کردند که می‌توان از آن‌ها در ساخت قرص ضد بارداری غیر هورمونی استفاده کرد.

نیکلاس ریورون، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت که این تیم امیدوار است این مولکول‌ها بتوانند تنظیم خانواده را آسان‌تر و راحت‌تر کنند و به سازگاری آن با چالش‌های اجتماعی کنونی بیفزایند.

محققان همچنین اثر جدیدی از یک مولکول از پیش شناخته شده به نام اسید لیزوفسفاتیدیک را کشف کردند.

بر اساس این مطالعه، تحت این اثر جدید، این مولکول می‌تواند خودسازماندهی سلول‌های بنیادی را بهبود بخشد و در نتیجه تشکیل جنین‌ها را در طول درمان آی‌وی‌اف‌ تقویت کند.

ریورون گفت: «ما امیدواریم بتوانیم از چنین مولکول‌هایی برای بهبود تعداد و کیفیت جنین‌های لقاح مصنوعی و افزایش احتمال باردار شدن استفاده کنیم.»

«هدف ما این است که با فراهم کردن امکان کنترل بهتر باروری برای زنان، چه بخواهند از بارداری جلوگیری کنند و چه شانس خود برای داشتن فرزند را افزایش دهند، آن‌ها را توانمند کنیم.»

«با استفاده از بلاستوئیدها، تحقیقات را سرعت می‌بخشیم و آن را اخلاقی‌تر می‌کنیم. واضح است که دانش علمی و زیست‌پزشکی با چنین مدل‌های واقعی، در شرایط آزمایشگاهی برای اوایل بارداری دوچندان و برق‌آسا خواهد داشت.»

© The Independent