بیماری کووید-١٩ احتمال مرده‌زایی را در زنان باردار افزایش می‌دهد

برای زنان مبتلا به کووید-١٩، در هر ٨٠ زایمان یک مورد منجر به مرده‌زایی می‌شود

برای زنان مبتلا به کووید-۱۹، شرایط ویژه مانند فشار خون بالا خطر مرده زایی را تشدید می کند- Anthony WALLACE / AFP

مطالعه‌ای از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ دو برابر بیشتر از سایر مادران در معرض خطر مرده‌زایی هستند.

این خطر در طول موج مرگبار دلتا در تابستان ۲۰۲۱ افزایش یافت و زنان باردار آلوده به این ویروس چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرده‌زایی قرار داشتند.

مطالعه ۱.۲ میلیون مورد تولد در بیش از ۷۰۰ بیمارستان بین ماه‌های مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که برای زنان مبتلا به کووید-۱۹، در هر ۸۰ زایمان یک مورد منجر به مرده‌زایی می‌شود.

در میان زنان غیر آلوده، این رقم حدود ۱ در ۱۵۵ است. مضاف بر این،  برای زنان مبتلا به کووید-۱۹، شرایط ویژه مانند فشار خون بالا این خطر را تشدید می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلا دسیستو، محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این باره، گفت: «این یافته‌ها بر اهمیت استراتژی‌های پیشگیری از کووید-۱۹، از جمله واکسیناسیون قبل یا در طول بارداری تأکید می‌کند.»

زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ همچنین در معرض عوارضی مانند زایمان زودرس هستند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه جامع نگرانی‌ها در میان متخصصان زنان و زایمان را تقویت می‌کند و داده‌های پیشین در مورد خطرات کووید-۱۹ برای زنان را تأیید می‌کند.

آنها می گویند احتمال مرده زایی کم است، اما هشدار می دهند که زنان در صورت بارداری نباید خطرات کووید-۱۹ را دست کم بگیرند.  برخی از کارشناسان معتقدند این ویروس ممکن است باعث التهاب جفت یا سایر ناهنجاری‌هایی شود که می‌تواند به جنین آسیب برساند.

دکتر مارک تورنتین، استاد کالج پزشکی بیلور در هیوستون، گفت: «واقعاً غم‌انگیز است که با اینکه ما ۱۰ ماه است که واکسنی بسیار مؤثر دسترسی داریم، اما نمی‌توانیم مردم را متقاعد کنیم که از این مزیت استفاده کنند.»

به گفته نویسندگان، مطالعات آینده برای بررسی چگونگی تأثیر بارداری کووید بر نژادهای مختلف مورد نیاز است. کووید-۱۹ به طور نامتناسبی بر بسیاری از اقلیت‌های نژادی و قومی تأثیر گذاشته است و آنها را بیشتر در معرض خطر بیماری و مرگ قرار داده است.

© The Independent