خطر اختلال نعوظ، دو برابر بیشتر برای مردان معتاد به سیگار الکترونیکی

میزان بالای نیکوتین موجود در مایع وایپ ممکن است جریان خون در آلت تناسلی مردان را کاهش دهد

از میان ۱۱ هزار و ۲۰۷ نفر در حجم نمونه محدودتر، ۱۰.۲ درصد اختلال نعوظ را گزارش کردند- Justin Sullivan/Getty Images/AFP

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی یا وایپ بیش از دو برابر در معرض ابتلا به ناتوانی جنسی قرار دارند.

این تحقیق که روی حدود ۱۴ هزار مرد آمریکایی ۲۰ تا ۶۵ ساله انجام شد، نشان داد کسانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، ۲.۴ برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها احتمال دارد به اختلال نعوظ دچار شوند.

این مطالعه را که در نشریه «آمریکن ژورنال آو پریونتیو مدیسن» (American Journal of Preventive Medicine) منتشر شده، محققانی از دانشکده پزشکی گراسمن دانشگاه نیویورک و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز هدایت کرده‌اند.

نویسندگان این مطالعه این نظریه را مطرح کردند که میزان بالای نیکوتین موجود در مایع وایپ ممکن است جریان خون در آلت تناسلی مردان را کاهش دهد و در نتیجه اختلال در نعوظ را سبب شود؛ اما این بررسی نتوانست چنین ارتباطی را ثابت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام درمانگاه‌های «ایی‌دی» (ED Clinics- درمانگاه‌های ویژه درمان ناتوانی جنسی مردان در بریتانیا)، اختلال نعوظ می‌تواند تا ۵۵ درصد مردان بریتانیایی ۴۰ تا ۷۰ ساله را تحت‌تاثیر قرار دهد. سازمان ملی خدمات بهداشتی (ان‌اچ‌اس) می‌گوید که اختلال نعوظ «بسیار شایع است؛ مخصوصا در مردان بالای ۴۰ سال».

در این تحقیق به نتایج یک بررسی از ۱۳ هزار و ۷۱۱ مرد ۲۰ سال به بالا که به سوالی درباره اختلال نعوظ پاسخ دادند، پرداخته شد. این حجم نمونه به دقت بررسی شد و به ۱۱ هزار و ۲۰۷ شرکت‌کننده، شامل کسانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نداشتند، کاهش یافت.

حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در این بررسی گفتند که قبلا سیگار می‌کشیدند، ۲۱ درصد در آن هنگام سیگاری بودند و ۱۴ درصد از سایر محصولات تنباکویی استفاده می‌کردند.

در مقایسه با کسانی که هرگز این نوع سیگار را نکشیده بودند، مصرف‌کنندگان مداوم سیگار الکترونیکی ۲.۴ برابر بیشتر احتمال داشت که به اختلال نعوظ دچار باشند.

از میان ۱۱ هزار و ۲۰۷ نفر در حجم نمونه محدودتر، ۱۰.۲ درصد اختلال نعوظ را گزارش کردند.

دکتر عمر الشهاویل، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «ما در تحلیل‌های خود سابقه سیگار کشیدن شرکت‌کنندگان را نیز لحاظ کردیم؛ از جمله کسانی را که هرگز سیگار نکشیده بودند. پس ممکن است احتمال بروز اختلال نعوظ در کسانی که هر روز سیگار الکترونیکی یا وایپ مصرف می‌کنند، فارغ از سابقه سیگار کشیدنشان، بالاتر باشد.»

او افزود که برای بررسی اثر منفی سیگار الکترونیکی بر سلامت جنسی مردان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

© The Independent