«محموله میعانات گازی ایران به‌زودی در ونزوئلا تخلیه می‌شود»

به گفته یک نماینده پارلمان ونزوئلا، این دومیلیون بشکه‌، چهارمین محموله تحویل‌شده ایران به آن کشور در سال جاری میلادی است

نفتکش فورچون حامل سوخت ایران در سواحل ونزوئلا (ماه مه ۲۰۲۰)- Venezuelan Ministry of Popular Power for Communication/ AFP

براساس گزارش‌ها، یک محموله میعانات گازی ایران که برای «پترولئوس دی ونزوئلا»، شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، فرستاده شده است، روزهای آینده در بندر اصلی نفتی این کشور تخلیه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنخل رودریگز، نماینده پارلمان ونزوئلا، روز پنجشنبه، ۱۱ آذرماه، اعلام کرد که چهارمین محموله میعانات گازی تحویل‌شده ایران در سال جاری میلادی به شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، در چند روز آینده تخلیه خواهد شد. 

شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) و شرکت ملی نفت ایران در سال جاری یک قرارداد «سواپ نفتی» برای معاوضه نفت خام سنگین ونزوئلا با میعانات گازی ایران امضا کرده‌اند. ونزوئلا از میعانات گازی ایران برای رقیق‌کردن نفت فوق سنگین خود و بهبود کیفیت آن برای صادرات استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران، هردو تحت تحریم‌های نفتی ایالات متحده قرار دارند، به گزارش رویترز، درپی این قرارداد معاوضه نفت میان دو کشور، شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا توانسته است پاییز امسال، تولید نفت خام خود را تا حدود میزانی که در اوایل سال ۲۰۲۰ تولید می‌کرد، افزایش دهد.

آنخل رودریگز، از اعضای حزب سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با اشاره به واردات «دومیلیون بشکه» رقیق‌کننده (نفت) از ایران، گفت: «این نشان می‌دهد که وضعیت کشور چگونه است. به‌دلیل تحریم‌ها، مجبوریم محضولاتی را که قبلا تولید می‌کردیم، [از خارج] دریافت کنیم.»  

این نماینده پارلمان ونزوئلا در گفت‌وگو با رویترز، نام نفتکش حامل میعانات گازی ایران را اعلام نکرده است. مقام‌های شرکت‌های دولتی نفت ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، ایران در سال جاری بنزین و همچنین حدود ۴.۸ میلیون بشکه میعانات گازی به شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا و شرکت‌های وابسته به آن تحویل داده و در مقابل دست‌کم ۵.۸ میلیون بشکه نفت خام سنگین ونزوئلا و سوخت جت دریافت کرده است. 

پیش از این در اوایل آبان‌ و مهرماه نیز دو محموله ۲.۱ بشکه‌ای میعانات گازی ایران به ونزوئلا تحویل شده بود.