نماینده مجلس: تیراندازی به معترضان مجوز شرعی و قانونی دارد

فرمان آتش‌ به اختیار خامنه‌ای به نیروهای لباس شخصی حکومت ایران قدرت بیشتری داده است

در جریان سرکوب معترضان در اصفهان، تصویری از یک مرد مسلح لباس شخصی در فضای مجازی منتشر شد که به سوی مردم تیراندازی می‌کرد‌ـ عکس از توییتر

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر کسی در جریان اعتراضات اقدام مخرب داشت، می‌توان به او تیراندازی کرد.» این نماینده مجلس برخورد با معترضان را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و گفت: «به‌جز نیرو‌های امنیتی، فرد یا افرادی که می‌بینند خطر و خسارتی در حال وقوع یا رخ داده است‌، می‌توانند وارد عمل شوند که این روند هم مجوز شرعی دارد و هم قانونی.»

کمتر از یک هفته پس از سرکوب معترضان اصفهانی به‌دست عوامل حکومت و مجروح شدن شمار زیادی از معترضان، در حالی‌ که خشم عمومی از این موضوع در حال گسترش است، موسی غضنفری، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، برخورد با معترضان را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و گفت: «وقتی معترض می‌خواهد اقدامی انجام دهد که خسارتی متوجه کشور شود، رخ دادن این برخورد‌ها امکان‌پذیر است.»

نماینده شهر بم در پاسخ به این سوال که چرا همواره به معترضان لقب «ضدانقلاب» داده می‌شود، به پایگاه خبری رویداد ۲۴ گفت: «به هر حال ضدانقلاب‌ها همه‌جا به دنبال سوءاستفاده هستند، اما در اعتراض اخیر اصفهان، فارغ از اینکه در آن جمع، ضدانقلاب بوده یا نبوده، یا مثلا فردی فهمیده یا ناآگاه با نیت اقدامی مخرب و خطرناک وارد صحنه شده، باید جلوی آن‌ها گرفته می‌شد. به‌طور مثال، اگر در اعتراضی، فردی به انبار سوخت حمله کرد و توجه به اخطار و تذکر نکرد، او می‌تواند با رفتارش باعث کشتن ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر شود، حال در این شرایط می‌توان به این فرد تیراندازی کرد؛ یعنی تا حد اقدام قهری و حتی تیراندازی که موجب جلوگیری از عمل فرد شود، مجوز وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غضنفری در ادامه افزود: «برای مقابله با این چالش، حتی به‌جز نیرو‌های امنیتی، فرد یا افرادی که می‌بینند خطر و خسارتی در حال وقوع یا رخ داده است‌، می‌توانند وارد عمل شوند که این روند هم مجوز شرعی دارد و هم قانونی.»

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی درباره هویت افرادی که می‌توانند برای مقابله با معترضان وارد عمل شوند، توضیح بیشتری نداد؛ اما در جریان اعتراض‌های اصفهان و تجمع‌های پیشین در شهرهای دیگر، بارها تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد عوامل لباس شخصی حکومت ایران معترضان را سرکوب و حتی به‌ سوی آنان تیراندازی می‌کنند.

اگرچه نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران و بسیج در سال‌های گذشته همواره قدرت و اختیار فراتر از قانون داشته‌اند، اما فرمان «آتش به اختیار» علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۶ به آنان قدرت بیشتری بخشید. او پس از اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ نیز در یک سخنرانی از نیروهای بسیج و سپاه پاسداران خواست که در همه محله‌ها «حضور سازمان‌یافته» داشته باشند.

روز جمعه ۵ آذرماه در جریان سرکوب معترضان در اصفهان، تصویری از یک مرد مسلح لباس شخصی در فضای مجازی منتشر شد که به سوی مردم تیراندازی می‌کرد. این تصویر واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و محمد رسول‌اف، کارگردان سینما، نیز خطاب به فرد مسلح در صفحه شخصی خود نوشت: «آقای مسلح که از راه رفتنت پیداست همه وجودت پر از هراس شده است، کاپشن چرمی‌‌ات را با دستمزد ریختن کدام خون در کدام ماه از کدام سال خریدی؟ می‌ترسی چون می‌دانی این‌طور نخواهد ماند.»

اعتراض‌های کشاورزان اصفهانی به بحران آب از هفته‌ها پیش آغاز شده بود. آنان برای پیگیری مطالبه‌های خود، در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود چادرهایی برپا کردند و با تحصن در این مکان، اعلام کرده بودند که تا پاسخ روشنی از مسئولان نگیرند، به خانه‌ بازنخواهند گشت، اما نیروهای امنیتی، شامگاه چهارشنبه ۳ آذر با حمله به آنان و به آتش کشیدن چادرهایشان، برخی را دستگیر کردند. در پی این حادثه گروهی از مردم به کشاورزان معترض پیوستند و روز جمعه ۵ آذر، در محدوده رودخانه زاینده‌رود و پل خواجو تجمع کردند، اما نیروهای انتظامی و امنیتی با سرکوب، ضرب‌و‌شتم و تیراندازی مستقیم به‌ مردم، به اعتراض‌ها پاسخ دادند.

گزارش‌های میدانی و بررسی‌های سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که تعداد زیادی از معترضان مجروح شده‌اند و عوامل جمهوری اسلامی برخی از آنان را در بیمارستان‌ها دستگیر کرده‌اند. در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از خود با چشم بسته، با معترضان اصفهانی که در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی از ناحیه چشم آسیب دیدند، اعلام همبستگی کردند.