جشن تولد «پریناز ایزدیار» دردسرساز شد

حاشیه‌های جشن «خانه سینما» هنوز ادامه دارد

عکس از روزنامه دنیای اقتصاد

چندی پس از برگزاری بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما، هنوز واکنش‌ها به آن ادامه دارد. نصرالله پژمانفر،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس کارگروه فضای مجازی، با اشاره به روند برگزاری جشن سینمای ایران گفت: «برخی از مراسم‌ها و جلساتی که در ماه‌های اخیر برگزار شد از مسیر اصلی خود خارج شده و به حاشیه می‌رود که این حاشیه اصلاً در راستای مأموریت آن سازمان نیست و نگرانی‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند».

واکنش این نماینده مجلس یادآور دخالت‌های نیروهای تندرو نظام  در برگزاری مراسم هنری و فرهنگی کشور است که همیشه هنرمندان ایرانی را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. در سال‌های اخیر بیشترین حاشیه‌ها در مراسم این‌چنینی مربوط به مسایل به اصطلاح «منکراتی» بوده است. اعتراض نیروهای بسیجی و ارزشی به حجاب بازیگران و چهره‌های فرهنگی معمول‌ترین اعتراض نیروهای ارزشی‌ست. از سوی دیگر برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف ایران همواره صدای متحجرین حکومتی را درآورده است. شاید معروف‌ترین شخصیت در بین نیروهای قهری نظام، امام جمعه مشهد باشد که گاه و بی‌گاه نسبت به هر مراسم هنری و یا برگزاری هر کنسرت موسیقی در شهر مشهد واکنش‌های تندی از خود نشان می‌دهد. در سال‌های گذشته حتی بسیاری از مسئولین مملکتی نسبت به اجراهای تئاتر در شهرهای ایران نیز واکنش نشان داده بودند. به عنوان مثال خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در آبان ماه سال ۱۳۹۶ در اعتراض به نمایش «پابرهنه در پارک» به کارگردانی مریم باقری، حجاب بازیگران این نمایش را مورد نقد قرار داد و نوشته بود: «آنچه بیش از همه در اجرای این نمایش دارای اهمیت فراوان است، نوع پوشش بازیگر زن این نمایش دانست. عوامل و کارگردان این اثر با اشاره به زن و شوهر بودن رامبد شکرآبی و حدیث فولادوند دست خود را برای هرگونه حرکتی آماده کرده‌اند. بی آنکه بدانند مخاطب روی صحنه به دنبال پیگیری اثری نمایشی است و در آنجا دو شخصیت دراماتیک می بیند و نباید صرفاً به واسطه رابطه زوجین هر اقدامی را در اثر انجام داد». 

پیش‌تر هم در جریان برگزاری جشن حافظ در سال‌های اولیه دهه نود، انتقادات فراوانی از بازیگران و چهره‌های فرهنگی شده بود که به ادعای نیروهای ارزشی با ظاهری «نامتعارف» در مراسم حاضر شده بودند. انتقادهایی که البته باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای برخی از بازیگران و چهره‌های فرهنگی شده بود. این‌بار اما واکنش این نماینده مجلس به نحوه برگزاری جشن خانه سینما از جهتی با جنس اعتراض‌های پیش از این تفاوت دارد. اگر تا پیش از این چهره‌هایی چون امامان جمعه و یا برخی روزنامه‌نویسان نزدیک به حاکمیت واکنش‌های این‌چنینی به هنرمندان داشتند اما این‌بار این نماینده مجلس از رویه دیگری حرف می‌زند که آن تلاش برای ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به ماجرای برگزاری جشن خانه سینماست. این نصرالله پژمانفر نماینده مجلس و رئیس کارگروه فضای مجازی گفت: «باید سازمان سینمایی و بالاتر از آن وزارت ارشاد، بر این جشن‌ها و مراسم‌ها نظارت داشته و حتی در برخی موارد برخورد و موضع‌گیری می‌کردند. من به‌عنوان عضو کمیسیون فرهنگی توقع داشتم که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با تساهل و تسامح برخورد نکند و حتماً این موضوع را در کمیسیون فرهنگی پیگیری خواهم کرد».

پژمانفر در توضیح حرف‌های خود و با اشاره به برگزاری مراسم جشن تولد «پریناز ایزدیار» بازیگر سینما، گفت: «امروز مراسم‌هایی تشکیل و جشن‌های برگزار می‌شود که روند برگزاری‌شان از شان یک جلسه رسمی خارج می‌شود؛ مثلاً در یک جشن و مراسم رسمی سینمایی، جشن تولد گرفته می‌شود و برای برخی افراد کیک تولد می‌آورند و رفتارهای دیده می‌شود که درست نیست و یا افرادی درباره مسائلی اظهار نظر می‌کنند که تخصصی در آن ندارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم امسال وقتی پریناز ایزدیار برای اهدای جایزه به روی صحنه آمده بود توسط برگزار کنندگان با کیک و آهنگ تولدت مبارک غافلگیر شد. این بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران که از هماهنگی برای مراسم جشن تولدش بی‌خبر بود، از این غافلگیری شگفت زده شد. اما گویا این اتفاق به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامده و نصرالله پژمانفر تیغ انتقادات غیر‌منطقی‌اش را به بهانه برگزاری این جشن تولد تیزتر کرده است. 

به زعم این نماینده تندروی مجلس شورای اسلامی مسائل حوزه سینما آنقدر زیاد و اساسی‌ست که اگر این مجموعه همه همت خود را برای حل این مسئله بگذارد شاید برگزاری جلسه به‌صورت هفته‌ای یک بار هم برای حل مسائل کافی نباشد. مشخص نیست که منظور پژمانفر از «مسایل زیاد» در سینما چیست اما به نظر می‌رسد عمده مشکلات این نیروهای تندرو در باب سینما و هنرهای نمایشی، مسائلی‌ست که بیشتر بر حاشیه‌های اینچنینی متمرکز است تا مسائل اساسی‌تری که این روزها سینما درگیر آن است. 

بیشتر از فرهنگ و هنر