سفر پاپ به لسبوس یونان برای رساندن صدای پناهجویان به رهبران جهان

برخی از ساکنان جزایر مهاجرپذیر یونان، اقدام پاپ را نوعی نمایش می‌دانند نه حمایت واقعی

پاپ فرانسیس، شماری پناهجو را با خود به ایتالیا می‌برد- 

ALBERTO PIZZOLI / AFP

 

پاپ فرانسیس روز پنجشنبه، دوم دسامبر سفر پنج روزه خود را به قبرس و یونان آغاز می‌کند. واتیکان اعلام کرده این سفر دو هدف عمده دارد: رساندن صدای مهاجران به رهبران جهان و نیز بهبود روابط کاتولیک‌ها با کلیسای ارتدوکس.

پنج سال پیش پاپ فرانسیس در سفر به یکی از جزایر یونان، سه خانواده پناهجوی سوری را با خود به رم برد. موریا، جزیره‌ای که در خط مقدم بحران پناهجویان اروپا قرار داشت، اردوگاه محقر و خطرناکی بود که پاپ  در آن روز بازدید کرد. این اردوگاه سال گذشته با خاک یکسان شد. ویرانی موریا به نمادی از واکنش‌های نامناسب کشورهای اروپایی به بحران پناهجویان تبدیل شد، بحرانی که بار آن بر دوش تعدادی جزیره و ساکنانش افتاده است. 

فرانسیس پاپ قرار است بار دیگر سفری به قبرس و یونان داشته باشد. گفته شده است او قصد دارد در اقدامی نمادین هنگام بازگشت به رم، تعدادی از پناهجویان را که در قبرس حضور دارند، همراه خود به ایتالیا ببرد. پاپ از جزیره لسبوس در یونان نیز بازدید خواهد کرد اما بازدید رهبر کاتولیک‌های جهان در شرایطی صورت می‌گیرد که عده‌ای از ساکنان این جزیره چنین کاری را بی‌فایده و نمایشی می‌دانند.

در سال ۲۰۱۵، صدها هزار پناهجو پس از سفر خطرناک با قایق، از ترکیه به سواحل لسبوس رسیدند. دولت آتن با یادآوری چنین بحرانی، موضع خود را در قبال مهاجران سخت‌تر کرده و با پیش‌بینی موج احتمالی پناهجویان از افغانستان به دلیل تسلط طالبان، تعداد کمپ‌های زندان‌مانند و سختگیری‌ در مرزهای خاکی و دریایی را افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز از وضعیت پناهجویان در لسبوس گزارش داده است که در پی سفر پاپ، مهاجران بیشتری به کلیسا می‌روند زیرا شنیده‌اند که پاپ فرانسیس قرار است به آنجا سفر کند. آنها امیدوارند که پاپ فریادشان را بشنود و آنها را با خود ببرد. 

اما در برخی از شهروندان بومی این جزیره به جای استقبال از این سفر، نگرش‌های تدافعی ایجاد شده است. ساکنان این منطقه از حضور پناهجویان خرسند نیستند و حتی سفر پاپ آنها را خوشحال نمی‌کند.  آنها معتقدند که پاپ برای آنها ارزشی قائل نیست بلکه فقط به خاطر مهاجران است که پا به آنجا می‌گذارد. برخی از آنها می‌گویند که پیامشان به صاحبان قدرت از جمله پاپ ساده است: «مهاجران را از اینجا ببرید. آنها هیچ کاری نمی‌کنند و باعث آسیب به منطقه می‌شوند.»

ساکنان چند روستای دیگر مهاجرپذیر یونان نیز خواهان رفتن پناهجویان از این کشور هستند. آنها حوادثی مانند سرقت را ناشی از حضور مهاجران می‌دانند و با برپایی تظاهرات خواستار تعطیلی کمپ‌ها شده‌اند. یکی از ساکنان با بیان این که هنوز خسارتی که به درختان زیتونش وارد شده جبران نشده است، درباره سفر پاپ می‌گوید: «ما اهل روستایی هستیم که به طور کامل ویران شده است. برای ما معنی ندارد که پاپ بیاید یا نیاید. تمام رهبری اتحادیه اروپا از موریا گذشت، چه نتایجی داشت؟»

اوایل سال جاری، پاپ از عراق، مجارستان و اسلواکی نیز بازدید کرد.

بیشتر از جهان