آیا سویه «اومیکرون» هم به ایران می‌آید؟

«روند ابتلا به کرونا در ایران فعلا نزولی است، اما ممکن است آتش زیر خاکستر باشد»

وزارت بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ شهری از ایران در وضعیت قرمز قرار ندارد-ATTA KENARE / AFP

پیدا شدن سویه اومیکرون شرایط بسیاری از کشورها را که هنوز در مقابله با کووید-۱۹ و واکسیناسیون گسترده به سطح مناسبی نرسیده‌اند، شکننده‌تر از پیش کرده است. ورود سویه جدید به ایران نیز که هنوز شرایط بحرانی ابتلا و مرگ‌ومیر از کرونا را پشت سر نگذاشته است، می‌تواند خطرساز باشد.

دکتر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹، با ابراز نگرانی از احتمال ورود سویه اومیکرون به ایران در شرایط فعلی گفت:‌ «اینکه هنوز اومیکرون را شناسایی نکرده‌ایم، به این معنا نیست که این سویه به ایران وارد نشده است. ممکن است آمده باشد اما هنوز شناسایی نشده باشد. باید زمان بگذرد و آزمایش‌های بیشتری انجام شود و بعد درباره آن قضاوت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، تاکنون ۳۸ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۹۴۵ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در ایران انجام شده است؛ اما پرسش اینجا است که آیا امکان تشخیص اومیکرون نیز وجود دارد؟

این متخصص درباره وضعیت سکانس ژنی در ایران برای شناسایی سویه‌های جدیدی مانند اومیکرون، به ایسنا گفت: «دانش فنی و تجهیزات سکانسینگ را داریم و سه مرکز در کشور این کار را انجام می‌دهند اما تجهیزات لازم را که به آن سکانسینگ نسل جدید گفته می‌شود، به اندازه کافی نداریم. درواقع کفایت علمی و تکنولوژی آن را داریم اما منابع و مواد اولیه مصرفی آن را به اندازه کافی در اختیار نداریم.»

دکتر یونسیان با انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌ها مانند بازگشایی هم‌زمان مدارس، دانشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و فرهنگی تاکید کرد که این شرایط نیازمند بازنگری‌اند؛ زیرا حتی بدون وجود خطر کرونای اومیکرون هم هیچ‌کس بازگشایی‌های هم‌زمان را توصیه نمی‌کند. به گفته او، «شرایط موجود ما در زمینه بازگشایی‌ها مانند همان چیزی است که در موج‌های قبلی شاهد بودیم. هربار که بازگشایی را انجام دادیم، شرایط مناسب نبود و بدون رعایت ضوابط بود. این بار هم از دفعات قبلی مستثنا نیست. وقتی بازگشایی‌های هم‌زمان انجام می‌شود، نمی‌توان تحلیل کرد که آیا این بازگشایی‌ها با افزایش ابتلا به بیماری ارتباط داشته‌اند یا خیر.»

بازگشایی مدارس‌ و مراکز مختلف فرهنگی و ورزشی در شرایطی است که هنوز آمار مرگ‌های ناشی از کرونا در ایران سه رقمی است و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کمتر از ۵۰ درصد گزارش شده است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ شهری از ایران در وضعیت قرمز قرار ندارد و ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی‌اند. با این حال دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ این شرایط را به آتش زیر خاکستر تشبیه کرده و گفته است:‌ «کرونا فعلا در ایران رو به نزول است اما ممکن است آتش زیر خاکستر باشد؛ بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون سریع را همچنان ادامه دهیم. بر اساس گزارش‌هایی که تا امروز داشتیم، ۸۵ درصد جمعیت واجد شرایط دوز اول واکسن کرونا را زده و ۶۹ درصد هم هر دو دوز را تزریق کرده‌اند. انتظار می‌رود که مابقی هم دوز دوم را تزریق کنند و ۸۵ درصد تزریق دو دوز را داشته باشیم.»

بر اساس گزارش‌هایی که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است، تا روز سه‌شنبه، نهم آذر ۱۴۰۰، مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۱۰۵ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۶۳ دوز رسیده است. از سوی دیگر بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، مجموع بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در ایران شش میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۴۵ نفر شده است. از این تعداد، پنج میلیون و ۸۸۳ هزار و ۴۷۰ نفر  بهبود یافته یا از بیمارستان‌ مرخص شده‌اند اما سه هزار و ۳۳۴ نفر همچنان در بخش مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.